Всички сме склонни да се провалим в нещо. Някои от грешките ще бъдат дребни и незначителни, докато други могат да имат далечни последици. Начинът, по който се справяме с двете, е неразделна част от нашия растеж.
Подобни ситуации могат да ни изкарат извън релси, да ни подложат на голям стрес, да ни поставят на косъм от злополуки дори. Но всички те са тест за нашите способности като професионалисти и като личности, предизвикателства, които ни помагат да развиваме все повече и повече потенциала си.
На грешките и уроците, научени от тях посветихме последното за годината събитие от формата за ежемесечни тематични срещи Клуб на дизайнера – „Най-големите гафове в интериорния дизайн“. Предизвикателството да разкажат за своите малки и големи препятствия по пътя към успеха приеха: Мартин Краев /MK Design/, Весела Магунска /MOCCO Living/, Иво Чифлички /Rooster Design/, арх. Елена Гюмишева /Artcourt/ и арх. Милена Добрева /ОНА Дизайн/. Разговора с тях води брокерът с дългогодишен професионален опит – Антон Илиев /КА5 Имоти/. А как грешките и заплетените казуси от практиката, споделени от участниците в дискусията, могат да бъдат сведени до минимум с помощта на технологиите обобщи Борислав Георгиев, продуктов мениджър BIM в Nemetschek Bulgaria – компанията, която бе и домакин на събитието.
Случайност или не, но последният за годината Клуб на дизайнера се проведе на 12.12.2024 г. – последната за годината огледална дата, която нумерологията определя като силно енергийна и чиято вибрация се управлява от числото 3 – символ на творчеството, на свързването на различни елементи в едно и на завършеността на процесите. Подсилихме енергията на тази дата с интересни и полезни истории от практиката на професионалисти в бранша, добро настроение, положителни емоции и предпразничен коктейл.
Гафовете се делят на два вида: такива, за които ти струват пари и такива, които ти струват време. А притиснати от кратките срокове, сме склонни да натрупаме още и още грешки.
Професионалистите по-леко приемат гафовете, заради допускането на които, се налага да заплатят от джоба си, отколкото тези, заради които рискуват да не спазят сроковете на реализация на проекта.
И до ден днешен арх. Елена Гюмишева си спомня такава ситуация от началото на нейната практика, в която е трябвало няколко пъти да цикли и омаслява един паркет за своя сметка, докато постигне цвета на уиски, желано от клиента. А защо се е стигнало до там? Заради избелелия цвят на паркета, стоял до витрината в магазина.
Съборена стена на баня, при това с плочките, е „обецата на ухото“ на Мартин Краев, а демонтирането на вече изградена стъклена преграда в подлеза на НДК – на Иво Чифлички.
Вторият тип грешки – тези, които те притискат във времето и те държат здраво до последната секунда, вкарва Иво Чифлички в серия от трудни ситуации дни преди крайния срок за финализиране на проекта за реновация на пернишко заведение и официалното му отваряне. Емблематичното име на ресторанта – „Епицентър“, се оказва съдбоносно за Чифлички на финалната права. Всичко започва от разминаване в информацията за крайния срок и изненадващо близката дата. Към това историята прибавя една грешна бележка с размери на картини, които трябва да присъстват в интериора. От там тръгва върволица от неудачи, но и търсене на всевъзможни начини все пак някой да успее да направи рамки, които да съвпаднат с отпечатаните фотоси и това се оказва не поредният майстор, а пазачът. Но и това не е щастливият финал. Отивайки да ги монтира, Иво разбира, че има допуснати грешки и в инсталациите и подсветките не са така, както е трябвало…
Как се излиза от такава серия от грешки и трудности? Със самообладание и много лични контакти, безсънни нощи и… с много водка, шегува се Иво Чифлички.
Нестандартни начини да достави диван в апартамент на деветия етаж, който очевидно с асансьора не може да се качи, търси и Весела Магурнска. Решение намира в крана от съседния на сградата строеж.
Урока да мисли как това, което проектира ще бъде доставено и монтирано, си взима и от още един случай, като млад дизайнер, току-що завършила Лесотехническия университет. Работейки за едно студио, Весела прави първия си проект там, изпипва го, всичко е красиво… И идва едно „но“. На обекта се оказва, че мечтаните модули, които е проектирала, са като кацнали във въздуха, ама не съвсем и й се налага сама да ги коригира.
Когато грешките ни се отразяват финансово е едно, но когато са свързани със срокове, стресът е много по-голям, признава и арх. Милена Добрева. Тя признава, че дължи своите първи грешки на типичното за начинаещия дизайнер прекомерно желание всичко да е просто красиво.
Гафове винаги е имало, има и ще има. Важно е клиентите да не разбират за тях, смятат професионалистите. Но и са единодушни, че когато грешките са малки, е едно; те могат да се поправят и клиентът да не разбере за тях, или да превърнат дефекта в ефект. Но когато гафът е голям, е добре инвеститорът да бъде своевременно информиран за него и последствията и да му се дадат други решения. Спокойният клиент е информираният клиент.
Когато комуникацията между интериорния дизайнер и инвеститорът започне добре, обещава по-добра комуникация и по време на проектиране и реализиране. Но не винаги е така. Особено, когато е време да бъде обсъден бюджетът.
Често клиентите искат интериори, които далеч надхвърлят бюджетите, с които разполагат. Как като професионалисти им отговарят? Евтино и качествено няма. Или: „Плочкаджията е виновен.“, шегува се Иво Чифлички.
Другото предизвикателство в работата на двете страни е разбирането за красиво. Интериорните дизайнери тръгват с разбирането, че всеки човек има свое вътрешно усещане за красиво и то не винаги ще съвпадне с тяхното. Ще съветват, ще предлагат варианти, ще обсъждат възможности, ще убеждават… Но в крайна сметка решението ще вземе инвеститорът.
Грешката е обратно пропорционална на урока, който можем да си вземем от нея, обобщава Весела Магунска. След перипетии, някои от които е можело да й костват и живота, тя е категорична, че нищо не е на всяка цена и че колкото и красиви проекти да искат и да могат да правят тя и колегите й, най-важни са здравето и животът.
Ще ви очакваме догодина по същото време, за да поговорим отново за грешките и уроците, научени от тях. И не казвайте “Аз нямам грешки”. И добрите професионалисти ги правят. А най-добрите ги споделят.
А дотогова очаквайте Клуб на дизайнера всеки месец на 2025 година.
Следете инициативите и събитията на АИДБ във фейсбук страницата на АИДБ.
Ако имате идеи, споделете ги с нас. Ако искате да бъдете част от каузата за популяризиране и развитие на интериорния дизайн в България, ако искате вашите продукти и услуги да достигат до Вашите клиенти, ако искате да направите още една крачка към успеха във Вашия бизнес чрез интериорния дизайн, не се колебайте, свържете се с нас.
За участниците в събитието:
Мартин Краев работи под бранда Martin Kraev Design.
Инженер по образование и интериорен дизайнер по призвание. Интериорният дизайн е естествено продължение на неговото образование и професионална реализация в семейния бизнес. През януари тази година участва за първи път в Международния конкурс за архитектура и интериорен дизайн BIG SEE, който се провежда в Любляна, Словения. С проекта си “DOWN TOWN Apartment” е отличен с 1 място в своята категория.
Арх. Елена Гюмишева е интериорен дизайнер с богат опит в пространственото оформление на частни и обществени интериори. Основава и развива интериорно студио Арткорт, проектира с въображение и опит. Тази година Елена прибавя към отличията си две престижни награди – New York Architectural Design Awards и MUSE Design Awards.
Весела Магунска е основател на студиото за интериорен дизайн MOCCO Living. Проектира функционални и устойчиви пространства, вдъхновени от философията ѝ за минимализъм и връзка с природата. Весела създава “Камен бряг под звездите” – конопена къща-галерия, изградена с напълно натурални материали, чиято функция е къща за гости и място за събития с културна и социална насоченост.
Арх. Милена Добрева създава своя бранд за цялостно проектиране и изпълнение на интериори Она Дизайн, стъпвайки на опита си по съвместни американски проекти и проекти в Доха, Катар. През 2020-та Милена инициира социалната кампания БАЛКONA с идеята е да активира вниманието към балкона като зелена градина и възможност да бъдем част от града, подобрявайки и трансформирайки го и с това да допринесем за един по-зелен и по-чист град.
Инженер-дизайнер Иво Чифлички е творческата глава на Рустър Дизайн и Маркетингов директор на НДК. Автор, съавтор и изпълнител на интериорни проекти за обществени пространства и жилища, градските титулни инсталации, площадни и фестивални художествени оформления и сценографии, фасадни инсталации на обществени сгради, декоративни интериорни оформления, експозиционни павилиони и др.
Антон Илиев е брокер на недвижими имоти от 2004-та година насам и съосновател на КА5 имоти. Автор, сценарист, продуцент и водещ на двучасово радио предаване за недвижими имоти и в последствие на авторска радио рубрика на живо в национален ефир на „Дарик радио”. Удостоен е с “Награда на потребителите – брокер на недвижими имоти” за 2021 година и е отличен на първо място на годишните награди през 2017 година като “Агенция за недвижими имоти на годината – малък бизнес”.
Борислав Георгиев е продуктов мениджър BIM в Nemetschek Bulgaria. Завършил е Пространствено планиране в Германия, Интериорен дизайн в Испания и в Нов български университет. 15 години работи в сферата на изложенията и рекламата, а от тази година е част от Немечек България като продуктов мениджър BIM.