“Търговски умения за интериорни дизайнери” или „Как да продаваме уменията и творчеството си?“
Това бе темата на Клуб на дизайнера през август, който се проведе съвместно със Сдружение на българските търговци.
Домакин на събитието беше Galerie Space Architecton на ул. „Кракра“ 11 в София, която се оказа малка за многобройната аудитория в средата на август.
В темата ни въведе Миглена Стумбова – интериорен дизайнер и основател на „Студио ШкафА“. Тя сподели своята гледна точка и опит като предприемач и интериорен дизайнер, с което започна дискусията, а Георги Христулев, председател на Сдружение на българските търговци „преведе“ споделеното от Меги на „търговски“ език, обобщи важните на творческата индустрия насоки в добрите търговски умения и даде полезни съвети на аудиторията. Обменихме мнения и опит, добри практики и грешки, коментирахме казуси както от практиката на интериорни дизайнери и архитекти, така и на професионалисти от други сфери и индустрии.
В представянето Меги Стумбова акцентира на психологията в разговорите с клиента, на правилния подход към клиента и продажбата не на всяка цена, на уменията на интериорните дизайнери да се презентират, рекламират и продават на правилните клиенти и да умеят да казват „Не“. Тя сподели опит и от своите грешки през годините, анализа, който си е направила и промените, които е предприела, за да бъде не само добър дизайнер, но и добър търговец.
Ето какво сподели Миглена Стумбова:
Дизайнът преди всичко е изкуство и като всяко такова не би могло да бъде правилно или грешно, в повечето случаи линията определя конкретния творец и е въпрос на субективно мнение дали клиентът харесва дизайна.
Именно тук идват търговските умения на дизайнера, да изтъкне по най-добрия начин своето творчество, с какво неговият дизайн се отличава, ценен е и има принос за повишаването стандарта на живот и стойността на имота. За да стигнем до това да продадем на максимално висока цена своя продукт, задължително трябва да направим прецизен анализ на необходимостите на потенциалния ни клиент и от какво в детайли се нуждае.
Първото нещо, което един добър търговец трябва да направи е да опознае нуждите и очакванията на потенциалния си клиент. Когато сме наясно с това какво клиентът очаква и то съвпада с това, което предлагаме, идва ред да разясним в подробности начина си на работа и именно през какви стъпки ще премине клиента по време на целия процес.
Интериорният дизайн е сравнително нова професия и поколението на нашите родители се е възползвало от подобна услуга в много редки случаи или по вероятно – не се е възползвало. Това означа, че клиентът по-скоро няма опит в контакт с интериорен дизайнер и има нужда да получи подробна информация за процесите, които са част от услугата ни. Той с радост ще купи това, което предлагаме, ако е спокоен и уверен, че се намира в добри ръце и няма да остане изненадан неприятно от крайния резултат. Затова добрият търговец – интериорен дизайнер трябва да умее много добре да комуникира всичко от дейността си – от цената и какво тя включва, до къде се простират неговите отговорности, през това какви са основанията за направените предложения за дизайн и не на последно място по време на реализацията на проекта за всяка стъпка и взето решение.
“Продажбата” не приключва с подписването на договора. Даже напротив, интериорният проект е изключително психологическа задача, свързана с опознаването на възложителя, неговите навици и предпочитания, заданието за пространството, както и критериите за качество, които той има. Всичко от началото до края в работата на интериорния дизайнер е търговски процес. Представянето на проекта, подборът на детайлите и продуктите, комуникацията с подизпълнителите, за които не е достатъчно да бъде платено, за да имаме изисквания – те трябва да поискат да свършат работата си по начина, който е приемлив за вас, а също и с приключването на проекта заснемането на готовия интериор е от изключителна важност – снимките на завършения проект представят качеството на работата на дизайнера, което означава най-важният рекламен продукт, част от процеса по спечелваното на доверието и интереса на следващите клиенти.
Работата на интериорния дизайнер е свързана с непрестанно общуване с хора и умението да комуникирате и да печелите одобрение и доверие, умението на “продадеш” идеите и вярванията си са това, което ще направи популярна работата и творчеството ви. Силно вярвам, че един интериорен дизайнер трябва да е много талантлив и да притежава смело въображение, да познава миналото, историята и актуалните тенденции в интериора, да познава технологиите и продуктите, които са актуални на пазара, да е изключително подготвен технически – строително, конструктивно, мебелно, но ако не развива търговските си качества и умението да работи с хора – талантът му няма да бъде оценен максимално и творчеството му ще остане достъпно само за ограничен кръг.
Първият си интериорен проект Миглена реализира през 2010 г., докато изучава магистърска степен по Интериорен дизайн в Нов български университет, а през 2013 г. стартира бизнес с магазин за интериорна декорация в съвременен провансалски стил. В края на 2017 г. магазинът и търговската дейност се трансформират изцяло в основна дейност – проектиране и реализация на интериорни концепции.
Работата на „Студио ШкафА“ е в разпознаваем стил, а за Миглена Стумбова професията интериорен дизайнер е и мисия, и призвание с кауза – подобряване на средата в която живеем.
С натрупан опит, изграден екип от проектанти и елегантно портфолио от множество реализирани проекти на частни домове, офиси и обществени пространства, популярността на „Студио ШкафА“ в онлайн пространството е утвърдена чрез собствен канал в YouTube, в който за периода от 2020 г. до сега ежеседмично са публикувани общо почти 200 влог-епизода. В този канал можете да видите реалността от професионалния живот на дизайнерския екип и различните страни на професията, похвати и програми в проектирането, срещи с клиенти, обекти в етап на реализация и всичко, което може да случи в нормалното ежедневие на интериорните специалисти и техните клиенти и партньори.