Ергономията е наука, която изучава съответствието на заобикалящата среда към човешкото тяло и намаляването на умората и дискомфорта чрез проектиране на такива продукти. В Клуб на дизайнера на 15 февруари фокусирахме вниманието най-вече към проблемите и решенията за тях при работата в офис среда и към това как офис интериорът взаимодейства с човека.
В дискусията по темата участваха: арх. Виктор Банарев /Move Architects/, арх. Пламен Братков /Aedes Studio/, Светломир Колев /Workbox Studio/, д-р инж. Деяна Илиева /Otgovori.Info /, Петър Копралев – мениджър с над 25 години комбиниран опит в областта на частните инвестиции и Цветелина Садъкова /Office1/. Разговора с тях води Веселин Тодоров /ВВТ Инженеринг/. А за добрия тонус на участници и гости се погрижи Лили Стефанова от Атлетик Фитнес, която преди и по време на дискусията проведе кратка тренировка с няколко упражнения, ефективни за всеки човек, който дълго се застоява в една поза на работното си място.
За какви аспекти от интериора говорим, когато говорим за ергономия в модерна офис среда? Или, накратко – „Що е то ергономия?“
А краткият отговор на арх. Банарев е „Здрав дух, здраво тяло“.
Офис средата, според него, трябва да се приеме като едно цяло цветове, осветление, акустика, функционалност и т.н., защото да се чувстват хората комфортно е комплексно решение.
Когато говорим за ергономия, говорим за всеки аспект – организация на пространството, функцията да е добре построена и свързана с комуникацията, осветление, климатизация, акустика, мебелировка и т.н., потвърждава Светослав Колев. Но, добавя той, всеки път е борба да убедиш инвеститора в светлина, вентилация, акустика, че те въобще съществуват.
По думите му, в България най-често един офис съществува от три до пет години – време, през което бизнесът претърпява промени, той се свива или разширява, има нови нужди и изисква ново пространство, което е предпоставка за това собственикът или наемателят да не иска да инвестира много в интериора и ергономията. Затова, смята Светослав Колев, за тенденция в ергономията в офис средата не може да се говори.
Не така стоят нещата в САЩ и Европа, обаче, където все повече се съблюдава за физическото и психическо здраве на служителите, споделя дългогодишния си опит Петър Копралев.
Ергономията там до голяма степен е залегнала в проектирането, в замислянето на сградата. Например най-добре ориентираните офиси са на изток, заради качеството на светлината; често пространствата са гъвкави, с лесно преместваеми стени, за да може бързо да се преструктурира пространството и преорганизира работата. Използването на софтуери за организация на работното пространство за различни хора е тенденция. Посредством тях за кратко време се разбира какво е осветлението, откъде би идвал шум, къде и какъв е трафикът на хора и т.н. Иновациите и технологиите ни спестяват време, те променят не само офис пространството, но и мисленето, категоричен е Петър Копралев.
Но, отбелязва арх. Братков, ако искаш да си различен BIM няма да ти свърши работа.
Че човек не може да бъде заменен от технологиите при проектирането, е категоричен и арх. Банарев.
Ергономията, разбира се, зависи от това какъв е бизнесът. Но най-общо казано, ергономията търси решения плюс-плюс – по-висока производителност и по-здрави хора, отбелязва инж. д-р Илиева. И тъй като не веднъж в дискусията се спомена за комфорт и удобство, тя подчерта нещо изключително важно – удобно не означава добро за нашето тяло. Хората през годините придобиват навици, които често не са добри за здравето. А понякога красотата се оказва не добра за здравето, допълва тя по отношение на интериорните проекти.
В България съществува Наредба 7 за здравословна работна среда, която е от 2002 година. Има ергономични стандарти, които задават рамка, но те не са задължителни, посочва инж. Илиева.
Норми на проектиране има, но не трябва да се рамкира всичко, а да се съобразява с контекста, категоричен е арх. Братков. Няма формула. От нас зависи да съобразим пространството с хората на това място.
Ергономията е не само физически, но и когнитивен /психологичен/ фактор, социален, функционален. Ергономията трябва да напасне офиса към човека, а не човека към офиса, обобщава Петър Копралев. В тази връзка, допълва арх. Банарев, все повече фирми предварителни проучвания и разработки и все по-актуално става обучението за динамична работна среда, която е тенденция през последните години.
Хоум офисът, който пандемията направи актуален, не е тенденция, а временно решение и хората все повече се завръщат в бизнес офисите, които също търпят промени както в организацията на работа, така и в интериорите. Все по-малко актуални са отворените работни пространства и все по динамична става средата.
Последните изследвания, припомня арх. Банарев, доказват вредите от хоум офиса. Наред с тези, негативно отразяващи се на здравето и продуктивността е и не по-малко важната, че хората спряха да разграничават работа и лично време.
Най-доброто решение за хоум офисът е да няма хоум офис. – е мнението на арх. Банарев.
На друго мнение се оказват американците, които, разказва Петър Копралев, харесват този начин на работа от вкъщи и смята, че ако част от условията на хоум офиса се принесат в офисите на фирмите, хората ще се чувстват по-добре.
Цветелина Садъкова – мениджър Интериорни решения в Office1 представи фокуса на компания върху ергономията, а именно мебели от продуктово портфолио на Office1 и цялостни решения за бизнеса, които компанията предлага. Благодарение на екипа от професионалисти във веригата и мащабите на складово-логистичния център и магазинната мрежа, която обслужва цялата страна, Office 1 се наложи като доставчик на всичко необходимо за офис пространствата – от концепцията и реализацията на интериорен проект до изработката на персонализираната дизайнерска писалка върху работното бюро.
И завършваме с думите на арх. Братков: Каквото и да кажем за ергономията, то тя е едната страна на нещата. Изключително важна е добавената стойност, която даваме.
За участниците в събитието
Светломир Колев – дизайнер и съосновател на Workbox Studio. Завършил „Интepиopeн дизaйн”; cпeциaлизиpaл „Дизaйн в apxитeĸтypнa cpeдa” и „Πpoдyĸтoв дизaйн”.
Workbox Studio e сътрудничество между архитекти дизайнери и икономисти, които решават проблеми във всички области на архитектурния, продуктовия и интериорния дизайн. През последните години екипът се фокусира върху проектиране и реализация на бизнес и работни пространства, както и на площи в търговския сектор.
Мисията на Workbox Studio е да развива и изследва всеки аспект от работната и среда и да моделира положителни навици в нея. Как това се случва, когато става въпрос за интериор на магазини ще научим от Светломир Колев.
Арх. Пламен Братков – съосновател, заедно с Росица Браткова, на Aedes Studio, което през годините създава емблематични сгради, сред които Жаклин, Q център, Ърбън Модел, Ред Епъл, частни и обществени интериори. Носител е на множество награди от национални конкурси. Портфолиото на студиото се разпростира в сферите на архитектурата, интериорния дизайн, графичния и медиен дизайн. Този цялостен подход цели да предостави на клиентите една завършена и уникална визуална идентичност. От 2004 г. арх. Братков е преподавател в УАСГ, катедра „Обществени сгради”. Един от основателите е на Група Град през 2012 г.
Арх. Виктор Банарев – съосновател на MoVe Architects – компания с основен фокус офисни проекти; член е на Камара на архитектите в България и сертифициран проджект мениджър „PRINCE 2 Foundation“ от AXELOS. Виктор Банарев и екипът му взимат участие в управлението на проекти и разработването на интериорния дизайн на клиенти като Oriflame, DHL, TELUS, FXCM, FADATA и много други, а проектът им на новия офис на Societe BIC в София е носител на наградата за най-добър офис дизайн за Югоизточна Европа за 2020 на BIGSEE. Един от забележителните проекти на студиото е и офисът на Bright Consulting, в чиито интериор присъстват луксозните столове на американската дизайнерска двойка Чарлс и Рей Иймс.
Арх. Банарев развива MoVe Architects като бранд не само в България, но и в Европа.
Инж. Деяна Илиева – специалист по ергономия и здравословни и безопасни условия на труд. Има докторска степен по ергономия и промишлен дизайн, а темата на дисертацията й е “Ергономично изследване на офисни работни места в публичната администрация”. Впоследствие насочва интересите си в посока индустриална ергономия. Прилага знанията като извършва ергономични одити, провежда консултации по ергономични проблеми и обучава специалисти и работещи. Своите знания и опит споделя и във фирмения й блог Otgovori.Info.
Петър Копралев – динамичен лидер и опитен мениджър, с над 25 години комбиниран опит в областта на частните инвестиции, корпоративна стратегия, бизнес развитие, управление на клиенти, управление на инвестиционни проекти, строителен мениджмънт – в Клуб на дизайнера „Ергономия на модерната офис среда“
Управлявал над 200 проекта в широк спектър от пазарни сектори и индустрии в САЩ и България, с обща стойност на инвестициите над 15 милиарда щатски долара.
Носител на редица награди за дизайн в САЩ. Основател на платформата за инвестиции “Invest in Bulgaria” Forum. Вицепрезидент на Българската търговска камара в Сан Франциско – 2013 -2020г. Основател на фондация за популяризиране на България зад граница като бизнес дестинация, културно-историческа дестинация и туризъм – “Thracian Lands Crafts” Foundation.
Цветелина Садъкова – продуктов мениджър Интериорни решения в Office 1. В компанията е от 13 години. Цветелина и нейният мотивиран екип от професионалисти в сферата на архитектурата, интериорния дизайн и мебелните продукти реализират проекти за частни фирми, училища, детски градини и публична администрация. Наричат ги „създателите на новата мебелна реалност“, тъй като техните проекти са израз на последните тенденции в обзавеждането и в същото време са функционални и са разработени така, че да осигуряват ергономично и здравословно ежедневие на работещите хора.
Модератор на дискусията бе Веселин Тодоров. Инженер, собственик на бизнес, за когото обществените пространства и стандартни офиси често са истинско предизвикателство, защото е висок е 2,05, а приятелите му се шегуват, че има повече удари в главата от Кубрат Пулев, заради премеждията му с ниските сводове. Основател на „ВВТ Инженеринг” ЕООД, председател и учредител на Сдружение Соларна Академия България, инженер и докторант в Минно-геоложки университет, катедра „Електроснабдяване и електрообзавеждане”.
Очаквайте следващото издание на Клуб на дизайнера – формат за ежемесечни тематични събития, които срещат на едно място интериорни дизайнери и архитекти, инвеститори и фирми в бранша. Очакваме ви отново на 15 март, когато традиционно ще поканим дамите в бранша, за да чуем тяхната гледна точка за това как можем да се грижим за нашето здраве и емоции чрез интериора или как интериорът може да бъде „хапчето“ за нашето щастие. Ще ви посрещнем в Adi’s Cook & Book.