Гъвкавост, сетивност, експеримент – това са ключовите думи, когато говорим за развитието на ритейл сектора днес, когато той е изправен пред сериозни предизвикателства – от една страна заради тенденцията в онлайн търговията и от друга – продължаващият повече от година локдаун за голяма част от магазините.
Каква е ролята на интериорния дизайн за постигането им?
По темата поканихме за разговор интериорните дизайнери Ирена Памукова и Светломир Колев, архитектите Мариела Йоргова и Веселина Крушкова и собственикът и управител на ИКОР – Виктор Петков, чийто шоурум на ул. „Пирин“ 52 в София бе домакин на Клуб на дизайнера на 15 април. Модератор на дискусията беше Пейя Стойнова – собственик и управителна ВИТ-Борсата за матраци Младост.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Инструментите на интериорния дизайн, които могат да използват търговците, са част от цялостната стратегия за развитие на бизнеса. Те способстват както за утвърждаването на бранд и за повишаване продажбите на продукти и услуги, така и за създаване на потребителско преживяване и не на последно място – осигуряват здравословна и функционална среда на работа.
Задължителни тенденции в интериора на магазини няма. Това как ще изглежда един търговски обект зависи изцяло от концепцията на инвеститора. Интериорният дизайнер изготвя проекта на база на идеите и вижданията на инвеститора за развитието на неговия магазин и на информация, с която той се е сдобил предварително /анализи за пазара, маргетингови стратегии, мърчандайзинг и пр./.
Все повече магазините съчетават различни елементи – те не са само магазини, а и място за социални срещи, за клиентско преживяване посредством различни инструменти – игри, дигитални елементи, арт инсталации и пр. Интериорният дизайнер създава сценография, обобщава арх. Мариела Йоргова.
Клиентското преживяване е насока, която у нас предстои да се развива все повече. Добри примери в изобилието на похвати за привличане и задържане на клиенти даде от работата си в Хонг Конк и Китай Ирена Памукова.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Интересен и ефективен похват също е интегрирането на фин местен елемент в логото на световен бранд, което дава усещането за нещо лично, за нещо местно. Арх. Марела Йоргова го използва в един от последните си проекти – редизайн на магазина на Филип Морис в София. В осъвременяване на бутика на известния бранд не е било инвестирано от години и за нея е било истинско предизвикателство. И удоволствие, защото архитектурно пространството е направено така, както трябва и защото клиентът „знае какво иска“.
Може ли интериорният дизайн да увеличи продажбите? Сам по себе си не, категорични са всички. Интериорният дизайн работи за това заедно с всичко друго. Добрите продажби зависят от всичко, което споменахме до тук и от добрия мениджмънт на магазина, коментира арх. Веселина Крушкова, чиято работа през последните години е била фокусирана изцяло в ритейл сектора и заедно с екипа си проектират около 400 магазина във всички молове в страната. Мениджмънтът е на първо място, след това идва дизайнът, казва тя и в коментар на въпрос от публиката относно столичен мол, който се е оказал най-неуспешната инвестиция за компанията собственик.
А дали дизайнът на един магазин е успешен показват цифрите.
Друг подход за утвърждаване на бранд и достигане на продуктите и услугите до клиента реализира Светломир Колев в два близки по концепция проекта: Acton Experience Center и Z-Light and Infotel Showroom.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Acton Experience Center е пространство, съчетаващо работна (консултантска част), експозиционна площ, в която са балансирано представени корпоративните линии на двата конкурентни бранда, няколко точки за комуникация в неформална среда, както и зала срещи. Z-Light and Infotel Showroom – отново съчетаващо работна и експозиционна площ, сервизни и санитарни помещения, зали за срещи и кухни със зони за хранене.
Реализирането на проекта за Z-Light е било интересно предизвикателство за екипа, поради особеностите на пространството и дългата звукова вълна, която е трябвало да овладеят, за да постигнат добра акустика и комфортна среда на работа на служителите.
Как изглежда магазина на бъдещето?
Магазинът като физическо място никога няма да изчезне, но той ще се променя своя облик и предназначение. Магазините ще продължат да са място за социален контакт между хората, за пазаруване и забавление и в тази посока работят много брандове. Но това ще се случва паралелно с дигитализацията и онлайн присъствието им.
Именно в тази хибридност вижда развитието на ритейл сектора Ирена Памукова. Тя даде и примери от азиатските търговски центрове, където изобилието от магазини и продукти по креативен начин привлича клиентите, играта и спектакълът в магазина е нещо често срещано, както и различните мобилни апликации, чрез които клиентът може да пазарува във физически магазини без персонал. Заместването на човешкия фактор е нещо, което все повече ще виждаме. И паралелно с всичко това – онлайн продажбите.
Според Виктор Петков в бъдеще все по-ясно ще се разделят клиентите – тези, които пазаруват онлайн и тези, които предпочитат да се разходят до магазина.
И няколко думи за участниците в дискусията „Интериор на магазини“
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Ирена Памукова е интериорен и продуктов дизайнер. Своята страст към дизайна на магазини, бутици и шопинг молове открива докато работи в Хонг Конг. Работата и в азиатския мегаполис я обогатява не само професионално, но и личностно.
През последната година интересите на Ирена Памукова се фокусират все повече върху устойчивите материали и технологии за работа, както и от дигиталния скок в дизайна и оперирането на магазините.
Всеки нов проект й дава движещата енергия и вдъхновение. Освен работата си, обича да пътува, йога и чаша хубаво кафе.
Мариела Йоргова е архитект с повече от 15 години практика в сферата на проектиране на търговски, обществени, офисни, жилищни и индустриални сгради. Има богат опит в реализирането на търговски обекти във връзка с развитие на корпоративен бранд и идентичност, сред които Теленор, А1, IQOS, Navigare, Etam и др., като дейността й за повечето от интериорните проекти включва пълен цикъл – проектиране, авторски надзор, проджект мениджмънт, до крайното изпълнение на проекта.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Арх. Йоргова има интерес към устойчива архитектура и решения за щадящо влияние към средата, която обитаваме. Вдъхновение черпи от пътувания и съпътстващите срещи с различни култури и ценности. Има афинитет към изкуството в различните му проявления и към откривателството като умение да открием стойността в нещо напълно скрито на пръв поглед.
Арх. Веселина Крушкова е управител на ИКИС ПРОДЖЕКТ. Тя и екипът й проектират и реализират множество магазини във всички търговски центрове в България, детски центрове за забавление, ресторанти, офиси, жилищни сгради и др. Обича всички свои проекти, но за един ще си спомня с усмивка заради щастието, което е донесъл, защото след дълги притеснения инвеститотър е останал доволен и щастлив.
Студиото основава в началото на 2007г. поради нарасналите нужди на клиентите на ИКИС- ГРУП и с желанието да им предложи завършен продукт, включващ проектиране, доставка и монтаж, на цялостни интериорни решения.
Светломир Колев е дизайнер и съосновател на Workbox Studio, което през последните години се фокусира върху проектиране и реализация на бизнес и работни пространства, както и на площи в търговския сектор. Пример за това са проектите Acton Experience Center и Z-Light and Infotel Showroom, съчетаващи работна и експозиционна площ.
Workbox Studio e сътрудничество между архитекти дизайнери и икономисти, които решават проблеми във всички области на архитектурния, продуктовия и интериорния дизайн. Мисията на екипа е да развива и изследва всеки аспект от работната и среда и да моделира положителни навици в нея.
Виктор Петков има повече от 30-годишен опит в търговията с интериорни материали. Собственик и управител е на ИКОР ПАРТНЕРС. Фирмата вече 25 години предлага на нашия пазар богата колекция от материали за интериора и екстериора на всякакъв тип обекти: от малкия апартамент с минималистичен дизайн, през луксозното хотелско обзавеждане, разкошните барокови зали и функционалния промишлен дизайн. Всичко това събрано на едно място под покрива на офиса и Шоурума на Икор – домакин на събитието на АИДБ.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Пейя Стойнова е собственик и управител на ВИТ-Борсата за матраци, Младост; по образование инженер, по душа – търговец. И модератор на дискусията „Интериор на магазини“.
Пейя е първият и най-голям франчайз партньор на Борса за матраци ВИТ. Стартира дейността си през 2011 година, привлечена от четирите основни стълба на успеха, заложени в уникалния за България франчайз модел – експертност, обслужване, постоянни обучения и увеличаване стойността на бизнеса и е превърнала е в лична кауза комфорта на сън на хората. Вече десет години Пейя и екипът й са полезни с експертната си оценка както на клиентите, които се нуждаят от качествен матрак за дома, така и на своите бизнес клиенти – собственици на хотели и вили за почивка, пътнически кораби, социални и медицински заведения, интериорни дизайнери и други.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Преди дискусията, в минутките, отредени за полезна информация, адвокат Калина Миланова и адвокат Христо Машков от Миланова и партньори представиха възможностите, които дава ЕС за финансиране за защита на за марки и дизайни.
Снимка: Виктор Белорешки https://www.instagram.com/viktor_beloreshki/
Ideas powered for business SME Fund, финансиран от Европейската комисия и Служба на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO), предоставя 20 млн. евро безвъзмездни средства за подпомагане на малките и средни предприятия със седалище в ЕС да защитят своите права върху интелектуална си собственост на национално, регионално и европейско ниво. Безвъзмездната финансова помощ е под формата на възстановяване на разходи за заявки за марки и дизайни, както и за услуги за предварителна диагностика на интелектуална собственост (IP Scan).
Кой може да кандидатства: Всички малки и средни предприятия (МПС1). Кандидатите трябва да отговарят на условията за МСП и да имат регистрация по ДДС, или да им бъденаправена такава.
Кои разходи се възстановяват:
Услуга 1: Покрива 75 % от услугите за IP Scan.
Услуга 2: Покрива 50% от основните такси за заявки за национални и регионални марки и дизайни, както и за марки и дизайни на ЕС.
На всяко МСП може да бъдат възстановени разходи за услуга 1 или услуга 2, или за комбинация от двете услуги с максимален размер до 1500 евро.
Срок: Има предвидени няколко времеви прозореца до края на септември 2021, като текущият се затваря на 31 Март 2021г., а следващият започва на 1 Май 2021г.