Експериментатори, новатори, творци без хоризонти. Един българин и една холандка, които поемат по общ път, наречен Odd Matter, за да впечатляват, а понякога и изумяват, с нов живот на материалите и с уникален дизайн.

Общият път на Георги Манасиев и Елс Волдек тръгва от RCA (Кралския колеж за изкуства в Лондон), където завършват продуктов дизайн. През 2015 г. го официализират с името Odd Matter в Холандия.

Odd Matter е експериментално студио, където се раждат знакови проекти: столовете от заплетени на ръка въжета Surrounded; серия от осветителни тела Overnight (цветно стъкло и мед), които са първата им сериозна поръчка, реализирана за галерията за декоративно стъкло в Нотинг Хил – Vessel; серията коркови съдове Floter, която им носи и награда; колекцията NODE, с която показват връзката между лампата като обект и светлината, заради която тя съществува, колекцията „guise“, за която използват техники от 17-ти век и др.

Дизайнерското дуо участва в груповата изложба Extra Ordinary (2015) с колекцията си Deposit, а през 2016 г Георги и Елс правят и своята първа самостоятелна изложба в галерия G11 в Oxo Tower Wharf, Лондон. Двамата участват и в Schloss Hollenegg for Design в Австрия. И днес продължават да търсят нови и вълнуващи предизвикателства в работата си с материалите.

Заради утвърденото си място в света на дизайна Георги Манасиев и Елс Волдек участват в пространството на Росана Орланди, по неин личен избор, по време на най-значимото и определящо тенденциите събитие – седмицата на дизайна в Милано, където се представят редом с Maarten Baas + DHPH, Daniel Rybakken, Nacho Carbonell и други. Към днешна дата обаче не могат да посочат едно от тях като „трамплин“ за тях в дизайна. Казват, че всяко от тях е една постигната мечта, след която продължават със същия ентусиазъм.

В онлайн интервю за АИДБ Георги Манасиев разказа повече за вдъхновението, любопитството и магията на работния процес с материалите. Но макар да участва сам, той винаги казва „ние“, защото с Елс са партньори не само в дизайна, но и в живота. Създаването на диалог, фактът, че са двама е основопалагащ, казва Георги.

В подхода си към материалите и към техниките Odd Matter са изключително отворени. И това им дава свободата да играят с тях и да не се ангажират с това непременно да търсят изкуство или функционалност. Сам за себе си Георги няма отговор на въпроса къде минава тънката граница между изкуство и дизайн. И не я търси, защото за него това няма значение. Все пак се възприема по-скоро като дизайнер, отколкото като артист, защото това е неговият  бекграунд – има образование за дизайнер и прави всичко от гледна точка на дизайна.

Какво за него е функцията? “Че даденият обект е обещание за нещо конкретно“. Но вярва, че и скулптурата „Давид“ на Микеланджело има своята функция, макар и различна от тази, която търси той в своите проекти.

За него дизайн е всичко, което създава човек, върху което е мислил и е направил. Но за да имаш дизайн студио, креативността не е достатъчна, защото функционирането му има и други страни. Иска му се обаче да вярва, че ако имаш креативността, другите неща не могат да те спрат.

Така и двамата – Георги и Елс – не се спират пред нищо и създават Odd Matter. Мотивът им е достатъчно силен – нещата, които искат да правят, са „доста лични“. Работили са, разбира се, за други студиа и артисти, работили са неща, с които да си платят наема, но те не ги правят щастливи. В Odd Matter Георги намира своето място, където иска да се връща всяка сутрин и да работи, да прави нещата, които харесва.

ODD MATTER е дизайнерско студио, водено от любопитството и желанието да изследва взаимовръзките между минало, настояще и бъдеще, от желанието да проучва свойствата и функциите на различните материали, да гледа от различна перспектива и създава неконвенционални концепции и различен вид продукти за интериора. Но “познанието за материала е нож с две остриета. “От една страна има полза от това да познаваш добре един материал, защото колкото по-добре го познаваш, толкова по-добре можеш да боравиш с него. От друга страна има полза от това да нямаш представа какво правиш, защото задаваш въпроси, които на първо време може би са неадекватни, но всъщност си даваш шанс да видиш нещо, което друг преди теб не е видял. И това е едно от основните неща за студиото.” Идеята на Елс и Георги е да предизвикват нещата, които вече са видели, които познават и да им дадат нов облик или нов език. Предварителното познание им дава отговори на въпросите какво може и какво не да бъде направено. Но в същото време се опитват да бъдат наивни и да забравят.

Концепцията им за наивността, за идеята да представиш себе си като че не си част от този свят, започва от задания в колежа. Когато заданието е конкретно, например да направиш стол, е трудно, признава Георги, да се отървеш от всички картинки на столове, които вече имаш в главата си, от нещата, които си видял, от влиянията… Трудно е да имаш собствен почерк. Тук идва въпросът: Добре, ако трябва да направиш стол, но никога не си виждам стол, как би трябвало да изглежда това нещо? И от него започва всичко. Изведнъж нещата се обръщат, избягваш от всичко познато и се изправяш пред бял лист.

С тази интересна гледна точка дизайнерската двойка намират смисъл в нещата, които по-късно правят и създават свой собствен почерк. „Опитваме се да намерим нашето задание в заданието“, казва Георги. И във всеки проект в основата му е диалогът между двамата.

“Трудно е да си уникален, да направиш нещо, което не е съществувало. И за нас е важно да правим неща, които имат нашия почерк, каквото и да значи това, просто защото не се интересуваме от това да повтаряме работата на други хора, винаги сме искали да откриваме неща.”, казва дизайнерът.

А кой е почеркът на ODD MATTER? „Да не сме обременени от определена посока или от определен метод на работа. И това се храни от наивността. И обратно“.

 

Цялото интервю може да гледате тук.

Проектите на ODD MATTER разгледайте тук.