Интериорният дизайн се превръща във все по-важна част от цялостната стратегия за развитието на един магазин. Подобно на всеки бизнес, търговията на дребно се стреми бързо и адекватно да отговори на търсенията и очакванията на клиентите, да ги спечели и да ги задържи, да им даде повече от това, което желаят.

От една страна интериорът е важен за продукта, който се предлага в магазина. От друга – той трябва да осигурява здравословна среда на работещите в него. И от трета – да създава у потребителите преживяване, което да остави спомен в тях, който ще ги върне.

Това бяха и акцентите в дискусията „Интериор за магазини”, в която специално участие взеха арх. Павел Цочев – СОВА архитектура и дизайн, Силвия Харизанова – Interioro, и Любомир Стоянов – главен мениджър на Intesa.
Събитието от ежемесечния формат „Клуб на дизайнера” бе част от семинара „Интериорен дизайн и потребителско поведение в магазина“, който се проведе в рамките на #RETAIL SHOW в Интер Експо Център.

На първо място арх. Павел Цочев постави продукта. Според него интериорът трябва по най-правилния начин да изтъкне продукта.
„Интериорите разчитат на продукти, които имат идентичност. Интериорът е важен с подкрепянето и поддържането на продукта.” – коментира архитекта от СОВА.

Водещ в проекта трябва да бъде инвеститорът. – категоричен е Любомир Стоянов. В качеството си на главен мениджър на компания, която има 12 магазина в страната, той изрази мнение, че инвеститорът с опит трябва да има ясна представа накъде иска да поведе бизнеса си и да подаде тази информация на дизайнера, който да съобрази дизайна с нея. Стоянов е категоричен, че интериорният дизайн има важна роля както за продуктите, които се предлагат, така и за имиджа на фирмата. Сподели опит, натрупан от първия магазин в София до сега, на базата на който съобразява търговските обекти както с това, което предлага фирмата, така и с работещите в тях и с клиентите.

Здравословната среда на работа е тенденцията в проектирането на един търговски обект, смята Силвия Харизанова. Тя посочи, че за един магазин е важно да бъде функционално разпределен, така че да е уютен както за клиентите, така и за хората, които работят там. Основни инструменти за това са правилното зониране, добре разпределеното и качествено осветление и цветовете, подбрани с внимание и мисъл. Затова проектирането на интериори започва не само със запознаване на изискванията на инвеститора, но и с проучване на района, типа клиенти, работната среда, със запознаване с добрите практики.

За Силвия Харизанова интериорният дизайн трябва да върви паралелно с маркетинга и всичко останало, касаещо търговския обект. Така се постига максимален резултат. Дизайнерката даде пример от своята работа с магазин за текстил, в който тръгвайки от идеята за промяна в интериора, променят цялостната концепция на магазина – инвеститорът променя локацията, интериора, логото, подхода към клиентите и т.н., като обаче запазва в 80% продуктите, които е предлагал до този момент. И инвестицията в крайна сметка повлиява положително на оборота – привлечена е нова таргет група клиенти при по-високи цени на продуктите и услугите.

Добрият дизайн може да увеличи продажбите чрез задържането на клиентите по-дълго в магазина, смята Любомир Стоянов. При не много учтив служител, дизайнът помага, признава той – клиентът е склонен да остане по-дълго в магазина, да разгледа по-внимателно предлаганите продукти, да се заинтересува от тях и да купи. От друга страна, казва той – периодичната смяна да интериорния дизайн на магазина дава сигурност на клиента и изгражда доверие във фирмата – да, вие още сте тук, развивате се, сигурни сте.

Интериорът е малък процент от промяната, но е достатъчно важно условие да покани друг таргет клиенти. Успеваемостта е голяма и инвестицията се връща.
Още повече, когато се съвместяват продукт и услуга – една от тенденциите, които са реплика на новия тип потребители – забързани, търсещи цялостна услуга. Ако иска завеса, този клиент няма да си купи само плат, той ще иска да му го ушият, изгладят, закачат.
Тенденция са търговските обекти със смесено предназначение – магазин с кафене, фризьорски салон със зона за предлагане на козметика и пр. Но съвместяването на продукти и услуги изисква повишено внимание и изясняване на концепцията на обекта. Интериорът е труден, когато няма концепция, казва Павел Цочев.

Субективен остава изборът дали визията на магазина да бъде съобразена с околната среда и архитектура в района, където се намира или не. Особено когато входът за магазина е от улицата, това е много важно, но и двата принципа – на сливането и на контраста имат своите предимства и играят роля в популяризирането на търговския обект, коментира арх. Цочев. Мнението му потвърдиха и останалите участници с примери от практиката по света.

На въпрос от публиката за бъдещето на минимализма в дизайна, в контекста на темата на дискусията арх. Цочев коментира, че минимализмът ще продължи да се развива, но ще е нишов, той ще бъде насочен към специални клиенти. Минимализмът ще се запази в марки, които са изградили име. В минимализма се влагат доста скъпи материали и това подсъзнателно говори за продукта, който се предлага в такъв тип магазини, допълни той.

За разговора с арх. Павел Цочев, Силвия Харизанова, Любомир Стоянов и гостите на Клуб на дизайнера благодарим на Георги Друмев, който прие поканата и предизвикателството да бъде модератор.
Георги Друмев е основател на Einhorn Advisory – бутикова консултантска практика, ориентирана към малки и средни бизнеси или старт-ъп компании в тяхното израстване чрез процеси, организационни структури, развитие на хора, и управление на иновации.
След повече от 26 години опит в голяма международна компания, където е заемал лидерски постове в Южния Пасифик, Германия, Адриатически и Балкански регион и други и опит, натрупан и като член на борда на директорите на няколко фирми в Австралия, Георги разширява интересите си към иновативни методи и начини на работа, задаване на провокативни въпроси, предизвикващи дискусия в търсене и визуализация на нестандартни решения, и споделяне на опит в областта на иновациите, предприемачеството, лидерство и организационната култура.

Очакваме ви на следващото издание на „Клуб на дизайнера” през декември на тема “Продукт дизайн за интериора”.