Интериорният проект е процес, в който идеята на инвеститора и идейният проект на дизайнера се превръщат в реално пространство, в интериор, който несъмнено съчетава сензитивността и на клиента, и на професионалиста.

Изключителна роля в този процес има онази тънка линия между желанията на клиента и професионалната гледна точка и избор на интериорния дизайнер, между емоционалното и рационалното, мечтаното и възможното. А ключът към баланса е добрата комуникация, която изисква психологически подход и техники за дизайнера и яснота за идеята и концепцията у инвеститора.

Клиент или дизайнер – кой пише заданието?

Какви проблеми решава навременният отговор на този въпрос и потвърждава или опровергава поговорката “Който плаща, той поръчва музиката”?

По темата разговаряхме с Ивелина Иванова – iDesign, Сибила Калафатова – SK Interior design – Сибила Калафатова Интериорен дизайн, арх. Мариела Павлова – Jazzberry Studio, арх. Надя Ченгелиева – Tchenguelieva Staynov Architects, Магдалена Исионова – Hvarchillo, Анатоли Миланов – Parketsense и гостите на майското издание на Клуб на дизайнера. Всички те споделиха опит, коментираха реални казуси от практиката, дадоха примери за решения в предизвикателни ситуации.

Вечерта започна с представяне на книгата на интериорния дизайнер Ивелина Иванова – “Ключът към душата на клиента. Психологически подходи в интериорния дизайн”, акценти от която зададоха и посока на дискусията.

Книгата е провокирана от желанието на Ивелина да разбира клиентите и събира опита й през годините и различни подходи за опознаване на клиента бързо и задълбочено и провокира нуждата от разговор по темата психологията в интериорния дизайн. Според Ивелина психология и техники за комуникация трябва да се изучават задължително в специалностите по интериорен дизайн, тъй като комуникацията е в основата на професията. И в написването на заданието. Мнение, което споделиха и останалите участници.

Заданието е съвместна работа

Всеки от професионалистите е изградил своя техника в комуникацията с клиента, така че да може да извлече максимално полезна информация за това какво желае, какво би му харесало и би го докоснало, за да си свърши работата и в проектирането и реализирането на проекта по най-добрия начин:

  • Въпросник към клиента;
  • Преглед и обсъждане на референции;
  • Психологически подходи с референтни проекти, който улавя емоцията;
  • Дълбок разговор, почти докосващ интимния му свят.

 

Ако няма бриф, гледаме сеир.

Обобщението на модератора Диана Стоянова дойде от споделени казуси от практиката както на дизайнери и архитекти, така и на Анатоли Миланов като търговец. Въпросът му към дизайнерите бе как реагират в ситуации, на които той в шоурума на Паркетсенс е свидетел многократно, в които идват дизайнер и клиент, дизайнерът показва на клиента паркета, който е избрал и съответно клиентът одобрил, но инвеститорът, виждайки и други продукти и възможности, се преориентира и променя желанието си.

Няма правилна реакция, но има много възможности, смята той. Но за Анатоли е недопустимо клиентът да не получи това, което желае, защото дизайнерът ще му се разсърди.

Няколко подхода в тази ситуация:

  1. Убеждаваме, че изборът на даден материал или продукт е правилния за клиента – по някакъв начин това е „извлечено“ от предварителните разговори и е заложено в идейния проект, съответно в заданието.
  2. Придържаме се към договорения бюджет и променяме материалите и продуктите спрямо него и съобразно приоритетите на клиента; променяме едно за сметка на друго.
  3. Търсим баланс и трансформираме. Това е работата на професионалиста – да оформи идеите в реализуем проект.

Ако успеем да накараме клиента да мечтае, той би поискал по-качествени и по-скъпи неща за интериора си, смята Анатоли. Той посъветва дизайнерите и архитектите да предоставят бриф на търговците преди да ги посетят заедно със своите клиенти, за да им бъдат максимално полезни за техния проект.

Да мечтаят повече, а не да работят само в рамките на бюджет, пожела на дизайнерите Маги Исионова. Реализираният й проект – „Хвърчило“ и работата й с арх. Надя Ченгелиева по него са добрият пример за ползотворно взаимодействие между инвеститор и професионалист. Началото е „хвърчащо“ – „Маги хвърчи, аз я приземявам. – казва Надя. „Надя ме обра, структурира и финансово икономиса“ – сподели Магдалена. Колкото и нереализуем и невъзможен да е изглеждала в началото идеят, и двете са вярвали, че няма невъзможни неща.

Кои са нещата, които работят в полза на правилно формираното задание:

  1. Информирани клиенти, които имат ясна идея и концепция, знаят точно какво искат.

Аз обичам информирани клиенти, защото така се обогатяваме взаимно. – казва Сибила Калафатова.

  1. Клиенти, които ти се доверяват.
  2. Слушане с разбиране от страна на интериорния дизайнер, което предотвратява или минимализира смяната на мнение по време на реализиране на проекта.

Аз много слушам клиентите си. – споделя Наня Ченгелиева. Не започвам проект преди да съм видяла клиента и пространството, – казва Мариела Павлова.

  1. Непрекъсната комуникация и информираност не само между дизайнер и клиент, но и с мебелисти и други подизпълнители.
  2. Професионален подход в овладяването на емоциите и „структурирането“ на клиента.
  3. Намиране на баланс между емоционалността по отношение на желания и идеи и рационалността на даденостите на пространството и на бюджета.

Добрият дизайнер трябва да се съобрази с всички аспекти – и емоционални, и бюджет. – казва Ивелина Иванова.

А кои са клиентите, с които не се стига и до задание?

Арогантните и глупави хора.

С нереалистични искания и очаквания.

За участниците:

Арх. Надя Ченгелиева е утвърден архитект и интериорен дизайнер с богата международна практика и множество отличия. Нейната работа се характеризира с внимание към детайла, устойчиви решения и съчетание на съвременен дизайн с уважение към културното наследство. Автор е на проекти, отличаващи се с лаконичен изказ и чисти пропорции.

Арх. Ченгелиева има дългогодишен опит в интериорния дизайн с множество реализирани проекти на апартаменти, къщи, магазини и хотели както в България, така и в чужбина. Нейните проекти са заслужили номинации и отличия за своята естетика и функционалност. Участвала е в различни архитектурни конкурси. 2008 г. заедно със Студио Пиперов участва в първия национален павилион на България на 11-ото Венецианско архитектурно биенале.

Магдалена Исионова е художник-моделиер и инженер конструктор на облекло. Завършила е Киевската академия по изкуства. Дълги години разработва и произвежда собствена марка дамско облекло “Барка”, която прекратява с навлизането на масовата мода и мол културата.

Маги винаги се е интересувала и се е занимавала с приложно изкуство. Като авантюрист и предприемач винаги е работила за осъществяване на собствените си мечти и превръща хобито си в професия. Вдъхва живот на две стари каменни къщи и старата плевня в Родопите като създава и вече пет години развива артистичния творчески дом – ритрийт център ‘Хвърчило”  – зона за споделяне и уединение, за сетивни открития и любовни срещи със себе си, за съзерцание и сливане с природата.

Ивелина Иванова е основател на студио iDesign, автор на книгата “Ключът към душата на клиента. Психологически подходи в интериорния дизайн”.

Ивелина е интериорен дизайнер с над 17 години опит. Завършила е “Инженерен дизайн” в Технически университет – Варна. З, където осъзнава своята мисия – да създава пространства, които правят хората щастливи а нея домът е композиция от цветове, текстури, форми и истории, отразяваща същността на човека. Работи от концепция до пълна реализация, като трансформира домовете в хармонични и вдъхновяващи места за живот.

Арх. Мариела Павлова е основател и главен проектант на Jazzberry Studio  – интериорно студио, вдъхновено от цветовете, добрия дизайн и функционалните решения. Има международен опит, обхващащ България, Европа и Азия, студиото създава добре планирани интериори, които носят комфорт и хармония в ежедневието.

Името Jazzberry отразява философията на дизайна – препратка към цикламения розов цвят, който е ярък, смел и изпълнен с живот, но и намигване към джаза – любимия музикален стил на арх. Павлова. Джазът носи усещане за свобода, гъвкавост и импровизация – принципи, които тя прилага и в своя творчески процес.

Арх. Мариела Павлова вярва, че интериорният дизайн има ключово значение за качеството на живот. Чрез прецизно планиране и внимание към детайла, съчетано с креативност и функционалност, Jazzberry Studio създава пространства, които отговарят на индивидуалните нужди и стил на своите клиенти.

Сибила Калафатова е основател на SK Interior design.

Завършва обучението си по „Интериорен дизайн” през 2019 г. и шест години по-късно обхватът й на работа вече е и извън България. Първоначалното й образование – социология – й помага да вникне с решителност и да разбере, „нарисува” и „подреди” света на възложителя, така както би му „служил” най – добре, а изучаването на „Финансов мениджмънт” й помага да е успешен мениджър.

През 2023 г., в организираната от АИДБ изложба “Дизайнерски продукти за интериора”, Сибила участва със създадения от нея, регистриран и патентован със свидетелство за промишлен дизайн продукт – масичка с двоен плот, който чрез завъртане излиза от основната форма, за да добави допълнително площ. Продуктът е удостоен с  първа награда на публиката на конкурса “БГ мебел на годината”, в последното издание на конкурса.

Анатоли Миланов е търговец и предприемач. Създава Паркетсенс през 2010 година заедно с Георги Петков. Още първата година договарят партньорство с италианска фабрика, с което поставят началото на бизнеса с висок клас паркети. В годините развиват търговски взаимоотношения с бутикови производители и търговци и добавят към портфолиото си облицовки за стени, художествена мозайка, мебели и други продукти за интериор и екстериор.
Днес Паркетсенс предлага висок клас интериорни решения със селекция от най-добрите световни брандове като Foglie d’Oro, Salis, Friulparchet, Berti и др., които може да видите в шоурума на бул. „България“ 115, където ви очакваме в сряда, 21 май, от 18.30 ч.

Диана Стоянова е маркетинг специалист със собствена практика, дипломиран режисьор и пространствен дизайнер; активист със собствена фондация, подкрепяща талантливи деца – “Аз съм с теб”. Автор на книгата “Никой не разбира от маркетинг”, която излиза през 2023-та и същата година влиза два поредни месеца в топ три за бизнес литература в Storytel. Книгата се нарежда сред най-продаваните книги за маркетинг за миналата година.

През 2024 г. Диана създава The Merch Studio – първата българска компания, специализирана в създаването на силен и запомнящ се мърч.

През професионалният си път като маркетолог Диана е била част от екипите на Kamenitza, Molson Coors, Национална лотария, Vila Agency, Toplivo, Ford Trucks, Stremio, Vita Rama, Gallery Europe, Kinematograf, Weddingcafe. Била е ментор в ABLE Mentor, както и в изключително успешният формат на НБУ – Рекламна академия. В момента е маркетинг директор на Matti Events, Studio Zmei, Зелената кухня и Vivanta.