Вдъхновение, визии и разговори за бъдещето на интериорния дизайн изпълниха вечерта на 15 април в Експо Баня София, където се проведе събитието “Тенденции в интериорния дизайн”.
Месечната среща от календара на Клуба на дизайнера на Асоциация на интериорните дизайнери в България събра близо сто професионалисти в бранша. Гостите имаха възможност да обиколят света и да се потопят в атмосферата на най-големите международни форуми за дизайн: ISH Frankfurt, Collectible Brussels, Decorex London и Salone del Mobile Milano, да споделят впечатления и мнения в обща дискусия и да обменят идеи и контакти на чаша вино сред подновената експозиция на най-големия корпоративен шоурум на Roca на Балканите. Минахме границите на България и пречупихме нашия поглед през призмата на световния дизайн.
Кои са най-новите тенденции в дизайна на пространството и продуктите за баня, които показа най-голямото международно търговско изложение за сектор ОВК и ВиК – ISH във Франкфурт, представи Георги Янев, мениджър Продажби на ROCA за България и Северна Македония, който преди дни се завърна от изложението.
Тазгодишното събитие мина под мотото “Решения за устойчиво бъдеще“, а щандът на Група Roca беше разположен на почти 3 хиляди кв. м. Сред най-отличаващите се тенденции в продуктите за баня са топ дизайн, съчетан с достъпност на продуктите и устойчиви решени и устойчиви продукти.
ISH показа още много цветове – силни и ексклузивни, иновативни покрития, технологии и смарт решения. Сред хитовете на изложението бяха смарт тоалетна, която не изисква ток, с безшумна технология и лесно управление и смарт решения за хотели, които контролират използването на ресурсите, обобщи Георги Янев.
На българския пазар световният лидер в дизайна, производството и продажбите на цялостни решения за банята присъства с трите си марки – Roca, Laufen и Fayans, представени с най-ярките си дизайнерски колекции в изложбената зала Експо Баня София.
Тенденциите са отвъд цветовете и всичко, което виждаме като продукти. От тази гледна точка бе представянето на Decorex London. Според интериорния дизайнер Галина Георгиева това е събитието, което в края на всяка година задава тенденциите, които ще видим на всички следващи изложения до пролетта на следващата година.
Въпреки че Decorex не е сред най-популярните у нас интериорни изложения, то има значимо място на дизайн сцената, защото е първият, който смело очертава тенденциите в дизайна, показвайки много добре отминаващите през годината тенденции и настъпващите новости и промени. Всяка година Decorex е сцена за големи имена в света на интериорния дизайн, както и за малки, нишови компании. Всички те са обединени не само от визията и красотата, но предлагат дизайн с мисия и стойност отвъд видимото. – споделя Галина, която посещава изложението ежегодно.
Какво видя тя миналата есен в Olympia:
Устойчив дизайн, който смята Галина, е наше задължение.
Търсената връзка с природата вече е факт и човек търси връзка с хората. Докато през 2023-та година силно изразена тенденция бе свързването на екстериор и интериор, търсене на близост с природата, то Decorex в края на 2024 година зададе тенденцията за свързване на хората, изразяването на човека, на неговата свобода.
Тази тенденция е силно изразена цялостно в панаира. Барът в изложбеното пространство в Олимпия е мястото, което събира и обобщава тенденциите, които задава Decorex. Проектирането му, мебелите, аксесоарите, всичко говори за това свързване на хората.
Тенденцията към засилване на човешкото – като духовност и изразяване, е подчертана и с присъствието в програмата на панаира на множество работилници, в които артистите могат да покажат творческия процес на създаването на продукти и богатата лекторска програма. А синестетичния подход допълва цялостното изживяване на Decorex. Да виждаш всичко в цветове, да събудиш сетивата си за цветовете е това, което прави Decorex London неповторим.
Осветителните тела, изключително застъпени в Decorex, вече не са само скулптури, а показват различни гледни точки. Проектирани и създадени така, че да провокират човека към друг, по-различен поглед, да му дават различни усещания. Отминава използването на оникса и камъка. Все още върви тенденцията за обединяване на вертикалните и хоризонталните елементи в интериора, на връзка с природата. Все по-силно е присъствието на цветното стъкло… Най-общо казано – тенденцията е към превръщането на осветителните тела в нещо повече от това.
Засилва се тенденцията към използването на тапети и панели за стените в интериора. Все повече меки материи – букле и велур – в мебелите, а дървото остава акцент. Присъствието на камъка в плотовете за маси. Мебели с вградени настолни игри. А килимите – по-скоро израз на дизайнера и произведения на изкуството.
И много, много цветове, които създават емоция; подбирани на база психологически изследвания.
Това очерта като тенденции от Decorex Галина Георгиева – собственик и главен дизайнер на Elinor Design Studio; професионалист с богат опит в широк спектър от проекти, реализирани успешно в Европа и САЩ.
А как и къде можем да се ориентираме за новите тенденции в изкуството и интериора? Теодора Коцева, културен предприемач, работещ в областта на съвременното изкуство, функционалното изкуство и арт дизайна, ни разведе из Collectible Brussels – един от най-разпознаваемите панаири за колекционерски дизайн в света, на което тази година Sold Out Design Gallery, галерията на Теодора, в колаборация с Untiled Gallery Берлин, представи българската авторка Rosie Eisor и белгийският дизайнер Pieter van Bruyssel.
Rosie Eisor “Karakonjul” 2024 Presented by Sold Out Design & Untiled Gallery at Collectible Brussels
Collectible Brussels представя автори и техните продукти, които са на границата на занаятчийството, изкуството и лимитирания дизайн, много ръчен труд и уникати. Така могат да се обобщят и работите на представяните от Sold Out Design Gallery български автори, сред които: Васко Бърдаров, Лилия Бърдарова, Иван Костов, Магдалена Гешева, Петър Пондев, Александра Георгиева, Невена Екимова, Галина Димитрова.
Открояваща тенденция в Collectible Brussels е използването на природосъобразни материали.
Най-добре курираното изложение тази година наложи загатнатото още на Decorex студено наситено синьо – Majorelle Blue, което според Теодора ще навлезе масово в интериорните решения.
Sold Out Design & Untiled Gallery at Collectible Brussels] Photo: Teodora Kotseva
Какви тенденции в дизайна за интериор откри едно от най-престижните в сектор мебелна промишленост и вътрешен дизайн в глобален мащаб изложеноя – Salone del Mobile?
През 2024-та основна тема на Salone del Mobile беше устойчивостта както по отношение на дизайна, така и като екосъобразност по отношение на използвани материали и на производство.
2025-та ще продължава темата за устойчивия дизайн и мултифункционалността. Екологичните материали, модулните мебели и интелигентните решения с възможност за персонализиране заемат централно място. Новите тенденции се фокусират върху иновативни материали, рециклируеми и устойчиви на въздействие, плавни дизайни, които се адаптират към пространствата и нуждите, съчетаване на технология и майсторство, продуктова иновация и визия; разнообразни пространства в хармония с природата.
Тази година дизайнът среща киното чрез инсталацията на Паоло Сорентино, превръщайки пространството в потапящо и мечтателно изживяване. Всичко в съответствие с официалната концепция „Мисъл за хората“, манифест за по-етичен и ориентиран към човека дизайн – нещо, което видяхме още в Decorex.
А ето и Salone del Mobile през погледа на дизайнера и интериорен фотограф Атанас Згурев, интериорните дизайнери Стефан Диманов и Ренета Стоянова и продуктовия дизайнер Цветан Петков, които от години посещават панаира заедно и споделят вълнението и идеите си.
И тук силно застъпено е осветлението, посочи Атанас Згурев: качество на светлината в интериора, съчетано с дизайн. Конусовидни форми, които концентрират светлината; все по-намаляващи размери на магнитното осветление; използване на мрежи в осветителните тела, които създават различно усещане и възприятие; инсталации с игра на светлината и силно влияние върху възприятията на човека, което дава изцяло ново преживяване.
Като тенденция, но не като годишна мода, а като период, в който самата тя търпи развитие, Цветан Петков открои пробива на 3D принтирането в интериорния дизайн. Технология, която не е нова, но силно и бързо навлизаща, развиваща се и все по-достъпна. Технологията, която според него ще се развива все повече и повече, присъства като тенденция в осветителните тела, в спомагателната мебел, в аксесоарите и декорацията дори.
3D принтирането като тенденция, върви ръка за ръка с другата наложена вече сериозно от миналата година тенденция – използването на рециклирани материали.
В мебелите виждаме все повече естествени материали – камък, стъкло, рециклирани дърво и еко кожа. Все по-близо до естествените и близки до природата са и цветовете. – обобщиха Ренета Стоянова и Стефан Диманов.
В изложението Salone del Mobile, което събира световни производители на мебели и показва най-новите тенденции в обзавеждането и интериорния дизайн от 1961 г. насам, за първи път тази година България бе представена с национален щанд и участието на 8 фирми от мебелния сектор. Дизайнерите отчетоха това като голямо постижение и пожелаха в следващите години повече участници и по-представителен национален щанд.
Събитието през обектива на фотографа Иван Коловос може да видите ТУК.