В Клуб на дизайнера през септември разговаряхме за ДНК-то на успешните семейни компании в бранша. Своя опит в създаването, управлението и приемствеността от следващо поколение споделиха: Иван Аков и Христофор Христов – баща и син и един добър тандем в развитието на семейната компания Солид 55, и Николай Николов и Миглена Копчева – баща и дъщеря, съдружници в управлението на семейната компания НИКИ ООД.
Веселин Симов, прокурист на Рока България, разказа как се създава, предава и съхранява над стогодишна компания в областта на продуктите за интериори – ROCA.
Модератор на дискусията беше Милен Райков от EY Bulgaria – компанията, която издава Книгата на фамилния бизнес в България.
Събитието откри Гена Събева, председател на Асоциация на интериорните дизайнери в България, която представи и членовете на новия Управителен съвет на асоциацията – интериорните дизайнери Ружа Стойкова, арх. Маргарита Темелкова и доц. Банко Банков. Член на управителния орган е и дизайнерът Еял Тахор.
Дискусия за приемствеността на семейните компании в бранша започна с разкази от първо лице на създателите на компаниите Солид и Ники и техните деца и партньори в бизнеса – Христофор Христов и Миглена Копчева.
„Ние сме пример за приемственост. Винаги съм искал светът да се движи така.“ – каза Николай Николов. За него успешната приемственост стъпва на споделянето на опит и възпитанието в труд. Като пример той даде строежа на оградата на Ватикана, която е строена 500 години и която, ако не е имало приемственост между поколенията, нямаше да я има.
„Най-важното е личният пример.“ – допълни Николов. Той смята, че е хубаво да дадеш свобода на децата си, но и възможности.
Думите му потвърди и дъщеря му и негов съдружник Миглена Копчева, която сподели, че е с баща си от малка.
Насила нищо не може и никой не може да те накара, коментира тя. Според нея, обаче, трябва да се покажат възможностите. Децата трябва да знаят какво са създали родителите им, какво имат и да решат какво ще правят с това наследство.
„Аз съм въвлечена от много малка. Така хващаш модела на поведение. За мен това беше баща ми, той е моят учител. За мен семейният бизнес е религия. Емоция. Хубаво е да имаш здрави основи, на които да стъпиш.“ – каза още Миглена Копчева.
НИКИ ООД е семейна компания за търговско обзавеждане с повече от 30 години опит, производител на цялостни концепции от метал и дърво за различни обекти, като производствени предприятия, хотели, ресторанти, магазини и др. Компанията предлага богато разнообразие от индустриално, търговско и дизайнерско оборудване и рекламни стелажи, включително креативни пространствени решения, индивидуален стил и модерни технологии за прецизно изпълнение на всеки детайл.
Компанията е създадена от Николай Николов през 1994, който към момента е изпълнителен директор. Дъщеря му Миглена Копчева е управляващ директор и съдружник. Двамата са в необичайна симбиоза: той – мечтател изобретател, който учи и надгражда в движение, тя – амбициозен и силно мотивиран професионалист с визия и усет към новите пазарни възможности и бъдещо развитие на компанията.
От 1997 до 2007 година НИКИ ООД е един от основните доставчици на шведския концерн IKEA. Той е човек, който не приема не за отговор и не се спира пред никакви трудности по пътя към постигането на своите мечти. Започва от нулата и изгражда успешно компания, която днес дава работа на повече от 200 души. Умее да мотивира и да отъпква пътеки, по които никой преди това не е преминавал. Притежава безспорен нюх за бизнес.
Миглена Копчева е управител на дружествата. Високообразован професионалист, умел ръководител и основна движеща сила зад създаването на Лигнатер ООД (2017 г.), момент в историята на НИКИ, който надгражда и модернизира производствените процеси и позволява на компанията да навлезе в по-луксозния бранш и хотелския бизнес. Със създаването на дъщерната компания, специализирана в дървообработката и работата с разнообразни дървесни материали Миглена „излиза от сянката“ на баща си в бизнеса. А за това са били нужни време, постоянство и упорит труд. В отговор на въпрос от публиката тя се върна назад във времето, към момент, в който на едно изложение баща й видял брошура с летателен апарат и казал, че иска да си направи. Тогава тя си казала, че и тя един ден иска нещо сама да си направи. По-късно Николай Николов създава първия български автожир – летателно средство, което мнозина определят като хибрид между самолет и вертолет, а Миглена Копчева – Лигнатер.
Миглена е достойният и логичен наследник на идеите на Николай Николов и човек, който със своята огромна енергия води компанията към покоряването на всички съвременни върхове в бизнеса.
Докато Николай Николов и дъщеря му Миглена Копчева са съдружници в бизнеса и работят рамо до рамо, поне до момента, в който баща й ще се отдаде изцяло на своето хоби, свързано с конструирането на летателни апарати, то Иван Аков, създателят на Солид 55 изцяло е предал управлението на компанията на сина си Христофор Христов.
„Аз изцяло съм предал бизнеса на сина си. Процесът на предаване на бизнеса е приключил. Един кораб има само един капитан.“, каза Иван Аков – основател и дългогодишен управител на Солид 55.
Той е дипломиран инженер по технология на металите и специалист по автоматизация на производството. Създава компанията през 1990 г.
„Аз съм инженер. Винаги съм вярвал, че архитектите и интериорните дизайнери създават цялостната концепция на нещата, че интериорът е красотата на ползването. Но аз нямам нюх, синът ми разви фирмата към дизайна.“, разказа Аков. Той допълни, че през годините съпругата му също е имала активно участие в компанята.
„Няма по-ценно от това да има от кого да почерпиш опит. Вече над 15 години съм управител на компанията. Да, на сила нищо не става, ти просто си участник. Аз може би от 8-годишен работя и никога не съм го чувствал като тежест.“ – сподели Христофор Христов и допълни, че когато не си харесваш работата, тя ти е товар, но когато я харесваш, не ти тежи и шансът да запалиш децата си е много по-голям. Той даде пример със семейни компании със сто и повече годишни истории, с които бизнесът ги среща и призна колко е респектиращо това. „Радостно е, че и у вас все повече фирми работят в тази посока.“, каза Христофор Христов.
Христофор Христов е възпитаник на Американския университет. Опитът му в семейния бизнес му помага да създаде и развие нов, концептуално различен шоурум за врати и интериорни решения – Solid Doors Center и да го превърне в специализиран дизайн хъб.
Solid Doors Center бе за пореден път домакин на среща от формата за ежемесечни тематични събития Клуб на дизайнера, който АИДБ организира. В уникалния по рода си дизайн център за врати посетителите могат да намерят разнообразни решения, съобразени за различните стилове интериор. Разположен на площ от над 2000 кв. м. с над 100 реални мостри, Solid Doors Center събира както родни брандове, така и марки, известни по цял свят. С прецизност към детайла, трите етажа на новия център са концептуално разделени така, че всеки да открие своята врата или комбинация от продукти. Solid Doors Center предлага ексклузивен дизайн, нестандартни решения, изключителни комбинации и 30 годишен опит, събрани на едно място.
Как се създава, предава и съхранява над стогодишна компания в областта на продуктите за интериори в Клуб на дизайнера „Дизайн по наследство“ разказа Веселин Симов, прокурист на Рока България.
Професионалният път на Веселин Симов е свързан с Roca от 1992г. насам, като дълги години отговаря за маркетинга и продажбите в България и Югоизточна Европа. Професионалист с няколко образования и опит в различни сфери на бизнеса и дипломатическите отношения, Веселин има глобален, философски подход към развитието на пазара и отношенията с партньорите. Участвал е като представител на Рока България в проектирането и реализацията на редица проекти за обзавеждане на баните на престижни хотели и хотелски вериги у нас и на Балканите. Последното професионално предизвикателство, което поставя пред себе си в момента, е да запознае българските интериорни дизайнери и архитекти с необятните възможности за дизайн на банята, които им представя LAUFEN – швейцарската марка на Група Roca.
Макар и не член на испанската фамилия, собственик на компанията, Веско Симов винаги е работил за Рока като за свой бизнес, защото е припознал концепцията й като своя.
„Ако няма концепция, ако няма достигнато ниво на осъзнаване, на мъдрост, приемствеността няма как да се случи.“, коментира той.
Roca е основана в Барселона през 1917 г. от трима братя – Martín, Matías and José Roca Soler as Compañía Roca Radiadores – и до 1975 година се управлява от техните наследници. През 1975 година, когато начело е третото поколение на фамилията и когато компанията се движи напред със своята концепция, една на пръв поглед малка случка променя начина на управление в името на запазването на концепцията. Спор между един от управляващите съдружници от фамилията с инженер „отваря очите“ на всички за невъзможността толкова много наследници да управляват компанията и нуждата от промяна, за да не се смесват бизнес и емоции, породени в семейството. Roca взема решение да излезе на международния пазар с фабрики. Но за да се случи успешно, всички от семейството трябва да се оттеглят от управлението. В името на изпълнението на целите, те излизат от прякото управление и компанията поема професионалист извън семейството, който извежда Roca на челните места. Като семейна компания Roca заема водещи пазарни позиции в Европа, Латинска Америка и Индия, същевременно поддържайки силно присъствие в Азия, Близкия изток, Австралия и Африка. Това глобално присъствие затвърждава позицията й като водещ играч в индустрията в световен мащаб.
Днес пето поколение е в семейния борд, но никой от тях няма право да е в оперативното управление.
С историята на испанската семейна компания завърши дискусията „Дизайн по наследство“, водена от Милен Райков, съдружник в EY в България, Северна Македония, Албания и Косово. През последните години той работи активно с фамилни бизнеси от България, като съдейства за успешната трансформация и оптимизация на бизнеса и имуществото при предаване между поколенията и други промени в собствеността.
EY в България издава Книгата на фамилния бизнес, която обединява историите на едни от най-успешните бизнеси в България – истории, които доказват, че комбинацията от традиции, предприемачески дух, опит и иновации може да бъде успешна. Желанието на издателите от EY и е посредством този проект да представят добрите примери в българския бизнес, да разкажат за добрите практики на тези фирми, да покажат бизнеси от България, които се конкурират със световни лидери в тяхната сфера. В петото издание на книгата, което получиха като подарък участници и гости, са включени нови осем истории на български фамилни компании, развиващи продукти и услуги както у нас, така и отвъд границите ни и така фирмите, представени с проекта Книга на фамилния бизнес, стават общо 42.
Следващата среща Клуб на дизайнера е на 16 октомври в Експо Баня София – изложбената зала на Рока България, дългогодишен партньор на АИДБ, а темата „Интериорен визуализатор“. Очакваме ви!