Клуб на дизайнера на тема “Проектиране за международни компании и на чужди пазари” бе вълнуващо пътешествие из различни страни и среща с чужди култури. Бяхме в Китай, САЩ, Норвегия и Дания, Лондон, Русия… Почерпихме опит и идеи, видяхме различни възможности през споделения опит на професионалисти в бранша. И това се случи само за час-два в юнското издание на формата за ежемесечни тематични срещи, което се проведе в Експо Баня София (корпоративната изложбена зала на ROCA за Балканите), в сърцето на столицата, сред постоянната експозиция на продукти на водещи световни дизайнери.
Основни акценти в събитието бяха:
- реализация на проекти на чужди инвеститори в България: адаптация на световни брандове; начин на комуникация между отделните страни в процеса; изисквания и световни стандарти;
- работа по проекти в чужбина: излизане на чужди пазари; взаимоотношения с чужди инвеститори, изпълнители, партньори;
- колаборации между български и чужди архитектурни и интериорни студиа.
Свои проекти представиха: арх. Инна Станкова – INNFusion Studio, арх. Радомир Серафимов – Atelier Serafimov Architects, арх. Мария Димитрова – SGI, арх. Лъчезар Николов – NIKART.
Събитието откриха Гена Събева – председател на АИДБ, и Георги Янев – мениджър Продажби на Рока България за България и Македония. Водещ на вечерта бе Катина Стойчева, координатор и организатор събития на Асоциация на интериорните дизайнери България, с повече от 15 години журналистически опит, а в последните 6 – и в организацията на събития.
Презентационния модул открихме с представянето на арх. Инна Станкова, основател на INNFusion Studio, която сподели своя опит в проектирането за Изтока и как се адаптират глобалните марки за Китай. Именно в Китай са първите стъпки на Инна в кариерата. Там работи в ритейл сектора и към водещи глобални марки като RedBull и Unilever.
Как се проектира в Китай, където белият цвят е табу, а приоритет е червеното?! Ключова в работата на европейски проектанти в Азия е адаптацията – към културата, архитектурата, начина на живот и т.н.
Това показа арх. Станкова с примерите от световни брандове, които стъпват на пазара в Китай като Coca-Cola, McDonald’s, Starbucks, Red Bull и др. Адаптацията при тях е задължителна – от името, през бранд идентичността до архитектурата и интериора и е съобразена с културните предпочитания, икономическата и социална динамика, пазарната конкурентоспособност. Защото в противен случай големите марки рискуват името си и не един са примерите с буквалните преводи на големите брандове и техните слогани, които на китайски звучат не просто смешно, а носят коренно различен смисъл. Така познатият на европейците слоган на McDonald’s на китайски се превежда като „Каквото и да кажеш, аз ще го изям“.
Адаптацията на Starbucks е не само съобразно традиционните за Китай материали и архитектура, но и привичките на хората. Ако у нас и в други европейски страни обектите на Starbucks се използват ежедневно за работа и кафе, то в Китай са класическо кафене, при това под името Starbucks изрично е упоменато – кафе.
На китайския пазар Red Bull предприемат тотален ребрандинг – не само синият цвят е заменен с жълт, а изцяло е променена напитката.
Икеа запазва цвета и слогана си, но китайците не разбират дизайна на Икеа и компанията предприема кампания, в която взима предвид обичайното за китайците подремване на работното място като им предлага до поспят на възглавниците в Икеа.
Познанието на различни култури и традиции помага на Инна да внесе различни елементи в проектите на студио INNFusion, което създава, връщайки се в България. В последните 11 години придобива голям опит и в областта на архитектурното и интериорното проектиране, който включва жилищни и хотелски сгради, търговски и офис помещения. Приема креативността и иновациите като движещи сили зад нейните проекти. Непрекъснато разширява границите, изследвайки нови идеи, материали и технологии, за да предостави авангардни и въздействащи решения, които оставят трайно впечатление у нейните клиенти.
От Китай, се върнахме в България. В един от най-новите и бързо развиващи се райони на София, където се намира впечатляващият Uptown Square на Ателие Серефомив Архитекти.
Uptown Square е съвместен проект на престижното архитектурно студио Ателие Серафимов и лондонското студио Е8 Architecture, което участва в един от етапите като консултант. В съвместната си работа по концепцията, по идея на лондонските си колеги, екипът прави промени в архитектурата като заобля ъгловите участъци и подчертава високите секции, за да постигне съвременна и стилизирана визия.
Мащабният проект представлява жилищен комплекс от ново поколение, който отразява най-новите световни тенденции за модерен и пълноценен живот в среда и общност. Вдъхновен е от Hyde Park и Central Park в Ню Йорк, Marylebone Square и Principal Tower в Лондон. UPTOWN SQUARE не е просто жилищна сграда, а начин на живот, с всички необходими удобства. С иновативната си концепция, включваща отворен площад, проектът ще предлага премиум магазини, ресторанти, дели, кафе, пекарна, аптека, детска градина, фитнес, йога студио, дрогерия, химическо чистене, салон за красота, СПА, минимаркет, детска площадка, зони за отдих, алея за джогинг, велоалеа.
Арх. Радомир Серафимов, управляващ партньор в Серафимов Архитекти, сподели своя опит и богатото портфолио на студиото в проектирането на сгради от различен тип – жилищни, обществени и индустриални, в България и в други страни, сред които Русия. В работата си, независимо от проекта и държавата, в която работи, арх. Серафимов се стреми към качество, следва високи международни стандарти, превръща всеки проект в съзидателен, интелигентен и в същото време реален и запомнящ се. Неслучайно неколкократно печели „Сграда на годината“ в различни категории, сред които и първият му проект в колаборация с чужди архитекти – болница Токуда.
Арх. Серафимов сподели още, че неговият професионален път е започнал именно от интериора, като по-късно се фокусира върху архитектурата и проектирането на интериори е само по изискване на инвеститора.
От жилищните сгради от ново поколение се прехвърлихме в офисите на няколко чужди компании, които оперират на територията на България, проектирани от SGI. SGI е член на Studio Alliance – първият алианс за създаване на работни пространства в Европа. Платформата подпомага корпоративни обитатели и наемодатели с услуги за обществен дизайн и оборудване.
Арх. Мария Димитрова, старши архитект в SGI, представи: новия офис на Chaos с обща площ от малко над 6 000 кв. м, в който за всеки служител са предвидени около 15 кв. м работна площ; разширението на офиса на Entain – проект, в който основната форма, включена в брандиращата идентичност на Entain, се използва като основа за дизайна и офиса на VMware, който е основен хъб за компанията, разработващ софтуер за Европа, Близкия Изток и Африка. В презентацията тя се спря на няколко основни точки в работата по тези проекти: комуникацията с всички страни в процеса, ограниченията в дизайна, които следват от корпоративната идентичност и бюджета и промяната на мисленето за офисите като пространство за служители.
Целта на дизайна на новия офис на Chaos е да припознае и отрази корпоративната идентичност на компанията. Различните функционални зони символизират идеята за „градивните елементи на креативността“. Зоната на рецепцията обединява няколко елемента, които отразяват основната дейност: светлината, която е в основата на всяко компютърно генерирано изображение; червения цвят от корпоративната идентичност на Chaos и идеята за „градивните елементи на креативността”, които символизират продуктите от портфолиото на компанията.
Проектът за интериорен дизайн на офиса на Entain отново има за цел да разпознае и отрази корпоративната идентичност и офис културата на компанията, съобразявайки се със спецификата на пространството. Основните цветове, които са част от корпоративната идентичност, се използват активно чрез цветово кодиране на различните функционални зони, а основната форма, включена в идентичността на брандирането, се използва като основа за дизайна.
Проектът VMware е съобразен с локалните културни особености и се характеризира с приоритетно използване на дърво и модерна смесица от орнаменти и графичен дизайн. Плановото оформление на пространствата е тип open-space, но организирано по нестандартен начин, осигуряващ индивидуалност и максимален комфорт на работещите. Работните места са организирани по периферията, за да се възползват максимално от естествената слънчева светлина, а в центъра са концентрирани залите за срещи, кафетерии, места за колаборация и техническите помещения.
И от България отново пътуваме към Норвегия, където арх. Лъчезар Николов, съосновател на архитектурно студио НИКАРТ, придобива не само професионален опит, но и познания за различните култури и начин на живот, и отскачаме до Атланта, Джорджиа в САЩ, за да се запознаем с два от последните проекти на арх. Николов – логистична база и еднофамилна жилищна сграда в Атланта. И двата проекта са направени изцяло в BIM среда, където са прецизирани и най-малките детайли.
Другото, с което се отличиха проектите на арх. Николов е, че и двете сгради се изпълняват с продукти на български компании. Оказа се, каза той, че българските фирми предложиха по-добра цена, включваща дори транспорта, от американските. Сградите са с метални конструкции, като изпълнението на голямата еднофамилна къща е сто процента българско – проектиране, материали, реализация, включително интериора.
Сградата от смесен тип – логистична база с офисни пространства, е получила разрешение за строеж в началото на този месец. Проектът е одобрен и включва всички етапи от намирането на добро ситуационно решение до интериора на отвореното офис пространство. Еднофамилната къща също обхваща архитектура, проектиране и изпълнение.
Една от важните особености в работата на територията на Атланта, Джорджиа се оказва съгласуването на всеки проект с местните институции и местния обществен съвет, който се оказва органът, който трябва да одобри визията на сградата, съобразно околната среда, да не нарушава личното пространство на съседите и да не се налага да се паркират коли на улицата и тротоара пред къщата. В този случай няма как да не се върнем към стария рефрен „Кога ще ги стигнем американците?“ с надежда и пожелание добрите практики, които допринасят за по-красива и функционална среда на живот.
Клуб на дизайнера завърши с традиционния нетуъркинг, придружен от приятен коктейл.
Следващия месец отиваме във Варна. На 12 юли в Търговски център Камко в морската столица ще се запознаем с новите тенденции в проектирането на ваканционни интериори – ще надникнем в големи и малки семейни хотели, във ваканционни вили и апартаменти, бунгала, каравани, палатки… Очаквайте подробности.