Какви умения трябва да притежава дизайнерът, за да продава добре продукта / услугата си и кои са успешните сделка в интериорния дизайн попитахме три доказани в професията дами. Ето какво споделиха те в кратки интервюта на Асоциация на интериорните дизайнери в България за сайта на Сдружение на българските търговци:

Най-същественото, което е необходимо за един дизайнер, е да осмисли какво точно продава зад „опаковката интериор“, казва Ружа Стойкова, управител на интериорно студио Code Rouge, бранд на „Перфект Груп“:

„Моето разбиране за това е, че ние продаваме чрез промяна в интериора, промяна на част от личното основно ниво от пирамидата на Маслоу. Което на практика напомня твърдението, че битието определя съзнанието.

За да имаш усещане за себе си, че можеш да влияеш на човешкото съзнание, чрез интериорите си, е нужно най-вече да имаш лично вдъхновение към света. Интериорът, като продукт, не е нещо, което се продава самоцелно.

За да е успешен дизайнерът в тази съществена част от цялостния процес, е нужна вътрешна стабилност или най-точно казано съответстващо на възможностите самочувствие. Нужна е и определена атрактивност при презентирането на концепция, известна доза професионална дързост, креативност и огромно количество лична мотивация.“

Всеки интериорен проект ли е сделка?

„Ако възприемаме сделката като търговско понятие, можем да го определим и така. – казва Ружа Стойкова. – Моят опит във времето ме е научил, че не всичко е пари, което в днешно време, може би, не звучи актуално или бизнес, но това е моя максима, която ме движи напред. Моята фирма, в частност и аз самата, работим различни проекти „про-боно“. Това е въпрос на лична преценка и разбирания за живота. Освен това, всеки колега е имал поне веднъж в кариерата си изкушението да направи нещо „просто ей така“, понякога само за да се наслади на творческия процес или поради друга причина.“

А коя сделка в интериорния дизайн може да се нарече успешна?  Въпросът е доста интересен, но мисля е пряко свързан с личните измерения за УСПЕХ. За мен лично, успешна е тази сделка, която ме е накарала да си тръгна доволна, след като съм видяла искрите на признателност в очите на клиента си. Този момент сякаш изтрива за миг всички съпътстващи притеснителни моменти в работата. Велико е! И ме кара да се усещам на най-правилното място в пътя си.“

„Уменията, които трябва да притежава дизайнерът са идентични като на добрия търговец. Трябва да умее да изтъква ползата от услугата или идеята си, да осветлява силната страна и как в бъдещето решението, взето днес, ще послужи на клиента, как ще направи живота му по-добър и по-ефективен.“ – споделя Миглена Стумбора, основател и управител на Studio ShkafA.

Според нея емпатия е другото много важно качество, за да бъдеш успешен в това начинание. „Ако дизайнерът успее да разбере нуждите и специфичните условия на клиента, успее да ги приеме и припознае за свои по време на продажбата или проектирането, ще достигне много по-лесно до задоволството на клиента от покупката, която извършва.“ – казва Миглена Стумбова.

Всеки интериорен проекта Е сделка, в която човек има определени нужди и финансов ресурс и сключва сделка с друг човека/екип, подизпълнител, който има умения и способи, за да задоволи тези нужди по начин, който само той/екипът му умеят, срещу заплащане.

Успешна е тази сделка, която е довела до успешно реализиран проект. Да спечелиш клиента да подпише договор е първият етап, но истински успешен е проектът, в който на финала клиентът е доволен от услугата, която е получил. Това ще рече – проектът му, ако е жилище, е място, което той харесва, чувства се добре и живее пълноценно, ако е бизнес проект, този бизнес е печеливш благодарение на дизайна си; и не на последно място – клиентът е изпитал удоволствие по време на целия процес, чувствал се е в центъра на събитията, а не анонимен получател на „проект“.

Успешна сделка е обаче и дизайнерът да е успял да „продаде“ максимално много от идеите и решенията си, което значи, че не просто е визуализирал желанията на клиента, а го е накарал да повярва в неговите. Това е добрата продажба!“

Според Ина Дамянова, още една от признатите дами в интериорния дизайн, основател на студио ID design, за да продава добре продукта / услугата си, интериорният дизайнер първо трябва да вярва на идеите си и да е убеден в работата си, за да може да ги защити; трябва да не се страхува от изпълнението им и да е гъвкав в комуникацията с клиента. Тоест да може добре да прецени психологически на кой какво може да предложи, за да се случи реализацията на проекта му.

На въпроса всеки проект ли е сделка и коя сделка в интериорния дизайн може да се нарече успешна Ина Дамянова отговори така:

„За мен не стоят точно така нещата. Не бих нарекла работата си сделка. Твърде много държа на това нещата да се случат по най-добрия начин и за двете страни. Понякога си струва да дадеш воля на цялата си креативност и талант за по-нисък хонорар, ако знаеш, че обектът има потенциал да стане уникален, че инвеститорът отсреща ти дава пълна свобода и ти вярва безусловно, или, че мястото не е за изпускане.

Случвало ми се е да проектирам заради подобни причини, не разбира се без пари, но понякога има неща, които са по-важни да влезнат в портфолиото ти, отколкото да се вкопчиш в хонорара си.

За мен успешен проект е този, който на първо място ми е донесъл удовлетворение от процеса на работа и при реализацията му, не е избягал от идеите ми и подадения дизайн. Това, разбира се, върви редом с удовлетворението от страна на клиента. Единият показател за това е, когато проектът върви леко и в добра комуникация и доверие до завършването му – от инвеститора до целия, събран от мен екип.“