Стандарти за проектиране и проектиране „извън кутията“; основни грешки при дизайна и изпълнението на бани и възможностите на BIM да ги реши; големите малки детайли в банята;  отговорност и гаранция за дизайн, продукти и изпълнение; образование, квалификация, сертификация на интериорни дизайнери и изпълнители; споделяне на добри практики….

Това бяха основните акценти в дискусията „Ремонт на баня – мисията възможна“ в Клуб на дизайнера на 25 октомври. Домакин на събитието бе Експо Баня София – изложбената зала на Рока България.

С това събитие предоставихме възможност за широка и ползотворна дискусия между заинтересованите страни в процеса по проектиране и изпълнение на бани в жилищни и обществени пространства – интериорни дизайнери и архитекти, доставчици, изпълнители и инвеститори – да споделят проблеми и предизвикателства по пътя от идеята и дизайна, през изпълнението, до ползването на банята, да посочат кризисните точки в комуникацията и работата и да намерят решения, да дадат примери от съвместната си работа, за да видим перфектната баня – красива, функционална, качествено изпълнена, удобна и приятна за ползване, без нерви и проблеми, без рекламации, без разочарования.

В дискусията участваха:

проф. д-р арх. Орлин Давчев, декан на Архитектурен факултет при УАСГ и преподавател в катедра „Интериор и дизайн за архитектурата“; съосновател на Архитектурно студио MIODESIGN;

интериорният дизайнер Яна Мечкарова, основател на Кала Дизайн Студио, чийто проект Баня „Гетсби“, заснет от фотографа Атанас Згурев, спечели първо място в изложбата конкурс за интериорна фотография „Интимността в интериора“ през 2022 година, организирана от АИДБ и Експо Баня София;

арх. Милена Добрева, основател на ONA DESIGN – студио за вътрешен дизайн на жилища и обществени пространства, чиято мисия е да свързва пространствата с хората, които ги обитават;  създател на социалната кампания БАЛКONA;

Антония Саранеделчева, основател и главен интериорен дизайнер на Моми Студио и Николай Колев, управител. Техни жилищни интериори са отличавани в конкурса на сп. „Наш дом“ Интериор на годината (2018, 2019 и 2020 г.) и в конкурса “Къща на годината 2016” на сп. “Идеален дом” и Николай Колев – управител

Димитър Стоянов – предприемач в сферата на ремонтните и довършителни дейности, който пренася опита си от чужбина в работата си тук с интериорни дизайнери и крайни клиенти;

Антоан Белорешки – строителен предприемач и съучредител на Агенция за инвестиции в строителството, чиято цел е пълно обслужване на български и чуждестранни инвеститори;

Константин Иванов – мениджър Техническо обслужване Рока България

и гости.

Стандарти за проектиране и проектиране „извън кутията“

Кухнята и банята са най-сложните помещения и крият най-големи рискове. В тях има най-активна комуникация, посочи арх. Давчев и акцентира на ергономията и безопасността като най-важни стандарти при проектирането на баня.

Хората трудно си представят стандартите и дизайнерите трябва да ги превеждат на клиентите, допълни арх. Жекова.

Основни грешки при дизайна и изпълнението на бани: Какво да правим? Какво да не правим? Чести грешки и митове. Колко струва, важно ли е да инвестираме и в какво?

Сред най-честите нарушения архитекти и интериорни дизайнери отбелязаха:

  • Смяна на предназначение на помещенията, което е грубо нарушение и подлежи на санкции от страна на ДНСК

Първо, ролята на архитекти и интериорни дизайнери е да не позволяват промяна на предназначението на отделните помещения, тоест местенето на банята. Пример за отстояване на тези стандарти даде Антония Саранеделчева с проект за интериорен проект на апартамент, чийто собственици настоявали за две бани, при наличието на една в жилището, за сметка на част от кухнята. След обяснения и убеждения, Моми Студио реализира проекта с една баня, но с доволни клиенти.

Да танцувам по ръба на пропастта и на мен ми се е случвало, призна арх. Давчев. Но абсурдни ремонти не трябва да се правят, категоричен е той.

  • Липсата на конкретен бюджет за проектиране и изпълнение;
  • Участието на недоказани професионалисти в процеса, което е често срещано поради факта, че в сферата на вътрешните ремонти няма регулаторна рамка и не е задължително специалистите да имат сертификат;
  • Фокусирането върху модните тенденции, които не винаги са добри решения;
  • И не на последно място комуникацията.

Липса на комуникация между изпълнител, интериорен дизайнер/архитект и инвеститор е в основата на всички проблеми. Каквато и пречка да възникне по време на проектиране и изпълнение, ако има добра комуникация, винаги е се намери решение, смятат участниците в дискусията.

Влизайки в детайли, най-големият препъникамък се оказаха плочките:

  • избора на плочки;
  • начина на подреждането им;
  • технологията на поставянето им;
  • начина на разделяне на суха и мокра зона.

Но чести грешки се срещат и при:

  • прага на банята;
  • позиционирането на сифоните;
  • избора на материали и обзавеждане, разположението и поставянето им;
  • несъответствия между мивка и смесител;
  • вентилацията, която, оказа се, крие много въпросителни относно избора на решения и прилагането им от потребителите дори.

Въпрос на професионализъм е тези грешки да не се допускат.

И на работа с BIM.

BIM е много приложим в интериорите; спестява време и минимализира грешките. Всеки един елемент от банята е отделен обект, който носи информация и тази информация се залата в проекта. Това минимализира грешките, коментира арх. Полена Жекова.

Кой носи отговорност?

За арх. Милена Добрева това е най-важния въпрос в дискусията. А отговорът й е: Всички по веригата.

Казусът е сериозен. Аз съм го решила с избор на доказани партньори, доверени изпълнители, допълни тя.

Според Яна Мечкарова дизайнерът, защото клиентите се доверяват на него. Но според Димитър Стоянов най-голяма отговорност носи изпълнителят. И това трябва да е заложено в договора, смята той.

Важно е клиентът да се довери първо на проектанта, а след това и на неговите партньори. Тогава отговорността е по-предвидима коментира Антония Саранеделчева.

Добрите примери

Баня „Гетсби“, с която Яна Мечкарова и фотографът Атанас Згурев спечелиха първо място в изложбата-конкурс “Интимността в интериора” през 2022 година. Яна Мечкарова е категорична, че заслугата за крайния резултат е изцяло на изпълнителите.

Как изглежда банята е въпрос на вкус и естетика. Но най-важното, когато започваме ремонт на баня, е ПРЕЦИЗНО ПЛАНИРАНЕ ПРЕДВАРИТЕЛНО.

Ето още няколко съвета от интериорни дизайнери и архитекти, доставчици и изпълнители, които всеки новодомец и начинаещ дизайнер да има предвид:

  • клиентът да има доверен интериорен дизайнер;
  • да има предварително зададен бюджет;
  • изборът на материали и обзавеждане за банята да е направен предварително от проектанта;
  • да се избират сертифицирани продукти и материали от лицензирани и доказани търговци;
  • задължителна консултация относно нови технологии и смарт решения с доставчика им;
  • да се инвестира повече в сградни инсталации и смарт решения за цялостното благосъстояние на сградата, отколкото в смарт технологии в баните, които в повечето случаи са глезотии и не се ползват дълго;
  • съобразяване на проектите с техническите специфики на уредите и с всички особености, касаещи ВиК и инсталации;
  • обучения и презентации, които, разбира се, могат да бъдат само пожелателни, не и задължителни.

 

Вижте събитието в снимки.