Да направиш интериор на грешен апартамент беше най-големият гаф, споделен в декемврийския Клуб на дизайнера 2021-ва. Но, оказва се, това не се случило само на Маги Темелкова от House of Fun, която шокира тогава публиката. В Клуб на дизайнера „Най-големите гафове в интериорния дизайн“, с който завършихме и 2022-ра година, признание за такъв гаф направи и арх. Павел Янев, който осем месеца е ремонтирал грешен апартамент. Н една стъпка от това да се случи се оказа бил и Димитър Цанев, който е загубил време само за идеен проект и визуализации, докато стане ясно, че има грешка.
Е, още ли има някой, който ще заяви „Аз нямам гафове“?
И най-добрите професионалисти грешат. Но… провалът не (винаги) е нещо лошо. А успехът може понякога да е непреднамерен.
Под това заглавие Теменужка Захариева, интериорен дизайнер и журналист, обобщи малкото признания за грешки от световна дизайн сцена, които още веднъж доказват, че провалите ни носят поне толкова важни уроци, колкото и успехите – може би даже повече.
„Всички преминаваме през това в един или друг момент. Работите по проект и колкото и да се опитвате, просто не можете да го накарате да „работи“. Цветовете са грешни, композицията е отвратителна – това е просто бъркотия и в крайна сметка го отписвате като провал. Понякога имате лукса да скриете всичко в забутана папка, където човешки очи никога няма да го видят.“, казва тя. Но, разбира се, не винаги е така. Понякога грешките остават не само видими, но и устойчиви във времето.
Провалът е необходима част от процеса, водещ до успех.
За да могат креативните хора да успеят, те трябва да знаят, че провалът е част от процеса.
Грешките са от съществено значение, за да бъде интериорният дизайнер успешен, защото те са част от важните уроци, които научаваме в процеса на работа. Но, за разлика от фотографията, продуктите на дизайна и архитектурата могат много директно да променят качеството ни на живот, включително и степента на безопасност.
Nina Campbell– едно от най-известните имена в сферата на интериорния дизайн в Англия, чиито клиенти включват херцога и херцогинята на Йорк, Ринго Стар, Род Стюарт и др., споделя:
„Понякога има бедствия на самия обект, така че винаги държа аз или някой от моя екип да сме там, когато възникнат, за да могат да бъдат поправени преди горкият клиент да дойде и да се тревожи за това.
При един случай окачвахме най-красивия флорален памучен тапет Rubelli на стените на една спалня в южна Франция и майсторът не забеляза, че цветята трябва да растат нагоре, така че цялата стая беше покрита с увиснали, обърнати надолу цветя! За щастие успяхме да го свалим и да го окачим отново в правилната посока. ”
Франк Гери, известен с многобройните си сгради, превърнали се в туристически атракции, също допуска гаф, който му струва около 180 000 долара.
Гери проектира емблематичния музей Гугенхайм в Билбао, Испания. Лъскавите му титаниеви гънки са толкова привлекателни, че той предлага нещо подобно за концертната зала на Дисни и проектът е приет с голям ентусиазъм. Но, известно време след като сградата е построена, се появява проблем, който не е бил решен при музея в Билбао. Извитата метална облицовка е силно отразяваща. Вдлъбнатите повърхности поемат изгарящите слънчеви лъчи и ги отразяват към съседните къщи, причинявайки отблясъци и значително повишаване на температурата. Съседните улици също страдат от заслепяване, което повишава риска от пътнотранспортни произшествия.
След като проблемът е открит, Гери и неговият екип нямат друга възможност, освен да анализират фасадата, да намерят проблемните панели и да ги обработят с песъкоструйка, за да предотвратят нежелано отражение.
Изводът: Провалът е необходима част от процеса, водещ до успех, така че – да го правим умно!
Арх. Павел Янев разделя грешките на два вида. Първият, това са грешките от мърлявщина, от невнимание и тъпотия. И те трябва да бъдат наказвани. Вторият тип грешки – това са тези, направени от иновации и те трябва да бъдат поощрявани. Правете грешки от иновации, пробвайте нови материали, експериментирайте, развивайте се, призовава Павел Янев.
Като една от най-големите грешки в интериорния дизайн той отбелязва тази дизайнерите и архитектите да работят без бюджет, даден от инвеститора.
Най-често грешките в интериорния дизайн, според Силвия Харизанова, идват от взаимоотношенията между инвеститор, дизайнер, изпълнители. От изключително значение е дизайнерът да управлява инвеститора, казва тя.
И работниците, бързат да добавят колегите й и дават редица примери за грешки при монтажи, смятане и поставяне на плочки и др. от своята практика.
За арх. Ива Цаловска също лошата комуникацията е първоизточникът на грешките. Тя сподели своя горчив опит от монтирането на тоалетни и със задължителното чувство за хумор за този формат заяви: Студиото ми е от 11 години, работя от 15, защото започнах, още когато бях студентка. И аз 15 години правя тоалетни.“ Мечтае да прави още грешки, разширявайки портфолиото и предлаганите услуги на своето студио – от идеята и архитектурата до финалния щрих на интериорния дизайн.
Стефан Диманов пък би искал да сгреши мъничко в някой проект по Балканите. Проектирал интериор за сръбски клиент, той би искал отново да работи на този и други пазари.
На сцената Силвия Харизанова излезе със съвсем пресен пример от проект, по който работи – сгрешен цвят на мокет, който при това е станал и на петна след залепянето му и в крайна сметка, след главоблъсканици и разправии, настилката във въпросната спалня е сменена с друга. Но Силвия отново е готова да греши, експериментирайки с нови материали.
Всички сме склонни да се провалим в нещо в кариерата си. Някои от тези грешки ще бъдат дребни и незначителни, докато други могат да имат далечни последици. Начинът, по който се справяме с двете, е неразделна част от нашия растеж, казва Теменужка Захариева в презентацията си.
Доказва го управителят на Solid Doors Center Христофор Христов със споделен от него гаф. Компанията участва в голям проект в Ню Йорк, за който произвежда 400 врати, според всички спецификации, одобрени дизайн и технологии, съвместимост със специална брава, тествани и пр. Но когато ги изпращат за монтаж на обекта през океана, идва голямата неизвестна с обаждане от партньорската фирма, че вратите не стават. След дълга комуникация става ясно, че синът на инвеститора се е намесил в проекта и е сменил вида брава, която е била основата за произвеждането на вратите, без да каже на никого. Това налага ново производство на още 400 врати, съвместими с новата брава, при това спешно и в кратки срокове, което, разбира се, се отразява на фирмата.
Най-добрият начин да се поучим от грешките си е да създадем силна култура, в която провалът се разглежда като част от естествения ред на добрия дизайн.
Какви поуки от своите грешки споделят с колеги и бъдещи дизайнери участниците в Клуб на дизайнера „Най-големите гафове в интериорния дизайн“:
Разбира се, вечната максима „Два пъти мери, един път режи“; използвайте програми, които ще улеснят смятането на квадратури;
Проверявайте, не се предоверявайте на служителите си, защото цената плащате вие;
Пазете кореспонденцията си с инвеститори и изпълнители, винаги може да потрябва, за да разрешите възникнал проблем и да установите чий е гафът;
Бъдете внимателни в договорите си.
И пак ще повторим: Провалът не (винаги) е нещо лошо. А успехът може понякога да е непреднамерен.
Британският дизайнер Tom Dixon твърди, че успехът на едни от неговите най-продавани осветителни тела Mirror Ball е напълно непреднамерен.
„Огледалната топка е един вид провал от гледна точка на дизайна,“ казва той във филм на Dezeen. „Мислех, че ако използвам най-простата форма, с която мога да се измъкна от необходимостта да направя огледалото силно полирано, това няма да се забелязва, защото ще отразява заобикалящата го среда… На практика това постигна точно обратното – превърна го в блестящ обект, във фокусна точка в интериора. И в резултат – по-успешен търговски обект. Така че това е урок за всички дизайнери – понякога най-големите ви провали могат да бъдат най-големите ви успехи.“
С „Най-големите гафове в интериорния дизайн“ завършваме годината и ви пожелаваме грешки, които ще ви доведат до успехи!
За интересния разговор и споделянето на неуспехите с ведро настроение и забавление се погрижи модераторът Георги Христулев, който от „виртуоз в продажбите“ за час се превърна във „виртуоз във воденето на дискусия“.
Домакин на събитието бе Solid Doors Center, най-новият проект на Солид 55, където посетителите ще намерят разнообразни решения за врати сред над 100 реални мостри на родни брандове и марки, известни по цял свят. А вече и първия по рода си ръчно изработен, висок клас звънец – Adorabell – един изключителен продукт, създаден от екип от дизайнери, архитекти и инженери, който бе представен ексклузивно пред дизайнери и архитекти.
Вдъхновени от естествените форми и материи, създателите на Adorabell следват тенденциите в дизайна и архитектурата. Те внимателно избират материалите, които влагат в звънеца. Комбинацията от елегантен кориан и масивен дъб създават усещане за изискан уют. Играта със светлина деликатно подчертава великолепието на продукта. Ценителите на детайлите могат да персонализират своя Adorabell, за да направят скъп подарък на своите сетива и емоции.
Неговият превъзходен дизайн е специално създаден да направи най-доброто първо впечатление за вашия дом, посрещайки (приветствайки) вашите любими хора. Минималистичните форми са внимателно проектирани така, че звънецът да наподобява изящна картина – произведение на изкуството.
Adorabell се изработва с грижа за всички нас, с мисъл за бъдещето и околната среда. За създаването на звънеца са използвани зелена енергия, естествени материали и екологични добавки. За да бъде още по-безценен и неповторим.
За участниците в събитието:
Димитър Цанев е основател и управител на IXDesign. Преди да създаде своето студио за интериорен дизайн и архитектура той управлява семейната фирма “Комет инокс” ЕООД
Стефан Диманов е основател на SPLASHDesign Studio, което за него е идея, упорит труд и огромна доза креативизъм.
Архитект Ива Цаловска е основател на студио My Design, което специализира както във вътрешната архитектура, така и в “Умен интериор”.
Арх. Павел Янев е основател на ALL in STUDIO, в чието портфолио присъстват основно частни бутикови проекти за жилищни сгради и интериори, които му носят множество отличия.
Силвия Харизанова е основател, главен дизайнер и управител на INTERIORO; проектира и реализира индивидуални интериорни решения за жилища, хотели, търговски обекти, офиси, ресторанти, козметични центрове, клиники, галерии.
Христофор Христов е управител на Solid Doors Center, най-големия дизайн център за врати в България,основен двигател и визионер на компанията.
Теменужка Захариева е интериорен дизайнер и журналист. Има няколко блога за дизайн – на български и на английски език. Една от темите, които много я интересуват, е тази за тенденциите – не като мода, а като посока, откъдето идва и името на първия й блог – Trendoffice.
Георги Христулев е Sales Coach, NLP мастер практик; собственик на дигитална агенция Web Direct, съдружник в счетоводна компания QBS, управител на „Агенция за право и финанси” ООД; автор на книгите „От любов към продажбите” и “Бизнес без конкуренция” и на тренировъчни програми за повишаване уменията в продажбите.