Официалното откриване на фотоизложбата “Интимността в интериора” се превърна в сцена за дизайн, фотография… и маркетинг.
От 13 октомври до 13 ноември Експо Баня София – изложбената зала на Roca, е домакин на фотоизложбата “Интимността в интериора”, организирана от Асоциация на интериорните дизайнери в България, съвместно с Roca България и в партньорство с ФотоСинтезис и сп. „Наш дом“.
Официалното откриване бе на 19 октомври и бе съпътствано от месечната среща на АИДБ Клуб на дизайнера на тема „Маркетинг за дизайнери“. Събитието събра близо сто дизайнери и архитекти, фотографи и представители на фирми в интериорния бранш.
Фотоизложбата “Интимността в интериора” представя 25 фотографии на български автори, които показват онези много лични места от интериорите, които дизайнерите създават за своите клиенти, а пък те ги превръщат в съкровени и споделени с любими хора.
Изложените 25 фотографии бяха избрани в конкурс измежду близо 100 от жури в състав: доц. Банко Банков, член на УС на АИДБ и преподавател в НБУ, „Интериорен дизайн“; Георги Янев, Мениджър продажби на Roca за България и Република Северна Македония; Надежда Павлова, куратор на галерия за фотография СИНТЕЗИС и член на УС на Българска фотографска академия; Антоанета Баева, главен редактор на сп. „Наш дом“; Симона Антова, продуктов и интериорен дизайнер и фотограф.
Освен техническите изисквания, посочени във формата за кандидатстване, при селекцията журито оценяваше качество на фотографиите и как кореспондират с темата, концепция, композиция, светлина и пр.
Фотографиите са публикувани и в онлайн албум, където до 3 ноември може да гласувате и изберете най-добрата сред тях. Станете част от света на интериорния дизайн, влезте в ролята на жури и изберете победителя сред финалистите в конкурса, като харесате най-добрата, според вас, фотография на интериорен проект. Проектът, събрал най-много положителни реакции до 3 ноември, ще бъде отличен със следните награди:
Наградата за най-добър дизайн – термостатична душ колона Victoria T-Plus, която се предоставя от Рока България на дизайнера/архитекта на отличения проект;
Наградата за най-добра фотография – ваучери на стойност 200 лв. за печатни услуги, техника и аксесоари, която се предоставя от ФотоСинтезис на фотографа на отличения проект, респ. на дизайнера/архитекта, когато участникът сам е заснел проекта си.
В изложбата-конкурс участваха интериорни дизайнери и архитекти, автори на интериорни проекти и фотографи, заснели интериорни проекти. Всички кандидатствали, независимо дали са сред 25-те финалисти, бяха показани по време на събитието в мултимедиен албум.
С тази инициатива АИДБ и Рока акцентираме върху важността на добрата комуникация и фотографско представяне на интериорните проекти на дизайнери и архитекти и даваме възможност за ползотворни контакти и споделяне на добри практики между професионалисти.
В рамките на изложбата са и две съпътстващи събития: Клуб на дизайнера на тема „Маркетинг за дизайнери“, който се проведе на 19.10. и „Интериорният дизайн през фотообектива“ – групови занимания под ръководството на професионални фотографи, насочени към млади дизайнери и архитекти, фотографи, студенти и ученици по интериорен дизайн, архитектура и фотография, на 09.11.2022г., от 17.00 до 19.00 ч., отново в Експо Баня София /бул. “Княгиня Мариия Луиза” 16/.
В света на интериорната фотография – от избора на техника до публикацията на снимките, ще въведат аудиторията двама от водещите интериорни фотографи – Александър Новоселски и Атанас Згурев и фотографа и маркетинг специалист Даниела Емануилова.
„Маркетинг за дизайнери“ пък постави на дискусия въпроса как работата на интериорни дизайнери и архитекти става видима за широката аудитория и как популяризират интериорния дизайн самите те.
Какво е общото между темата на октомврийската ни среща и изложбата? Разбира се – фотографията. Фотографията като средство за популяризиране на интериорни проекти: в списания, сайтове и блогове, социални мрежи, професионални платформи и др.
Какво е важно за доброто представяне на проектите през обектива? Какви са предимствата и ползите, които носят на дизайнери и архитекти всяка от конвенционалните медии и социални мрежи? Какво предпочитат днес, когато комуникацията е изключително важна? – това бяха само част от въпросите, по които дебатираха интериорните дизайнери Миглена Стумбова /Студио ШкафА/, инж. Божана Йорданова /Bode Style/ и Десислава Лазарова /Dsign/ и маркетинг специалистите Петър Петров /Индорио/ и Мария Василева /Be Brand Agency/. Модератор на дискусията беше Ина Георгиева, гл. редактор и издател на сп. твоят БИЗНЕС.
Съдържание – това бе обобщаващата дума в дискусията.
Колкото и да живеем и творим в света на суетата, оказва се, дизайнерите изключително държат на съдържанието в техните публикации – снимки, видеа, постове в социалните мрежи.
И ако публикацията на интериорни проекти в специализирано издание е повече престиж и „потупване по рамото“, то ежедневните публикации в социалните мрежи представят автентично работата на професионалистите и генерират клиенти.
И да, дизайнерите се „съблазняват“ да покажат реализираните си проекти по най-добрия начин с помощта на професионален фотограф – леко „напудрени“ интериори с допълнителна декорация и ефекти, но също толкова важно за тях е да покажат проектите си в процес на работа – не с професионално заснемане и без да държат на качеството на снимките и видеата. Защото знаят, че клиентите ще оценят това, че са истински и искрени с тях.
„Аз съм човек, който гледа в бъдещето, не инвестирам в нещо, което не носи трафик“ – така Петър аргументира избора си да не публикува в специализирани списания и в противовес на дамите добавя, че проектът носи добавена стойност на списанието, а не списанието на проекта на дизайнера.
Кой е най-добрият маркетинг според тях?
За Божана Йорданова това си остава препоръката. Според нея, при толкова много информация, хората се объркват и директният маркетинг, като препоръката, е най-добрият.
Не на това мнение обаче са Миглена Стумбова и Деси Лазарова, защото ако работата на един дизайнер се харесва на конкретен клиент, то това не означава автоматично, че ще се хареса и на друг. Хората са различни, имат различни вкусове и усещания за интериора, по различен начин се разбират с дизайнера.
Затова Меги Стумбова разчита изключително на своя YouTube канал, чрез който хората я опознават, имат възможност да разберат повече както за нейната работа, така и за самата нея и това е по-сигурната и лесна стъпка към доверието.
Петър Петров също смята, че хората трудно се доверяват на една хубава картинка /независимо дали е фотография или 3D визуализация, каквито той предпочита да използва в маркетинга/ и търсят препоръка. Но като човек, който се грижи за маркетинга на интериорно студио, отчита, че това се променя и днес дигиталните медии са най-добрият канал за маркетинг, като не изключи дори и TikTok, която събира най-младата аудитория.
TikTok не е платформа, която може да добави стойност и да генерира клиенти, опонира Божана Йорданова. Предпочитанията й са към Instagram и Facebook. Но Петър е на мнение, че независимо, че сега 15-годишните, използващи мрежата, не са клиенти, един ден могат да бъдат и присъствието в TikTok е един вид инвестиция в младите хора.
Професионалистите не изключват и използването на инфлуенсъри в своята работа, макар да осъзнават трудността в това някой друг да представи работата им по-добре от самите тях.
Чрез социалните медии се достига най-бързо до потенциалните клиенти. Колкото повече, толкова повече, казват дизайнерите. Но, отбелязват – „важно е да даваме не просто снимки и видеа, а съдържание“.
Какво означава това?
Публикациите да дават не само поле за мечти на хората, а да им дават полезна информация за услугата, която предлагат интериорните дизайнери, да им разкажат за интериорния дизайн – какво представлява, каква работа се извършва, как се случва процесът и т.н. В помощ на това са снимки, постове и видеа, които отразяват самия процес, а не толкова готовите интериори. А и често, признават интериорните дизайнери, се оказва трудно да уловиш точния момент – от завършването на проекта до нанасянето на клиентите в дома им, за професионални снимки.
В края на дискусията Мария Василева от Be Brand Agency представи селекция от седем важни тенденции в бранд маркетинга, които биха били полезни като ориентир и за дизайнерите.
Ето и трендовете, които, според Мария, ще са водещи през идната година:
- Екологична платформа /тренд, който набра скорост при COVID-19; по-рано беше част от социално осъзнати активности, но вече навлиза масово и остава стабилно и през 2023 г./
- Тенденция “без филтър” /пълна прозрачност; брандовете да покажат своята автентичност и дори несъвършенствата на продукта е начин за нарастване на доверието/
- От тактическо към стратегическо ползване на социалните медии през 2020 г. /увеличение на краткото видео съдържание за сметка на публикуването на много съдържание, което позволява стратегическите съобщения на марката да бъдат разбрани правилно/
- Накарайте хората да се усмихват /хуморът в брандинга се променя; усмивката трябва да е предизвикана от внимание и жест за съпричастност/
- Хуманизиране на бранда. Или… Хората зад логото /споделяне за самия процес, задкулисни истории, споделете истински истории и за неуспехите/
- Социална отговорност /Не се страхувайте да застанете зад кауза, защото 70% от потребителите се интересуват от начина, по който марките работят за обществото, а 50% от потребителите казват, че това влияе върху решението им дали да купуват или не дадена марка/
- Design, Design, Design. Брандираното авторско съдържание става по-видно от фотографиите
Текст и снимки от събитието: Катина Стойчева