СПА дизайнът, така актуален през последните години, е съвременната интерпретация на наследените от древните гърци и римляни практики за лечение чрез вода и изградените от старите майстори бани.
Днес има много варианти за СПА – процедури с минерална и морска вода или с водорасли, подводни масажи, ароматерапия, специфични бани като финландската и турската, например и т.н. Но само когато водата срещне дизайна, идва истинското удоволствие и наслада, съчетани с функционалност и качество, с екологични и икономически ползи.
СПА интериорите – обществени и частни – бяха фокус в дискусията с интериорни дизайнери, архитекти, инвеститори и фирми в бранша, организирана от Асоциация на интериорните дизайнери в България в партньорство с GROHE България.
Събитието се проведе на 14 юли край басейна на ТОП Сикрет.
Участници и гости споделиха опит и впечатления както от проектирането, така и от посещението на различни СПА пространства в страната и чужбина.
Преди дискусията GROHE показаха най-актуалните продукти на немската компания за едно вълнуващо преживяване, съчетано с комфорт и качество.
Устойчивото развитие е една от основните ценности на марката GROHE. Компанията следва 360-грдадусова устойчива политика, която обхваща служители, доставчици, клиенти, процеси и продукти.
Световният лидер осъзнава нуждата от разумно използване на природните ресурси и вярва, че начинът това да бъде постигнато е създаване на кръгова икономика. През 2021г. четири продукта GROHE получават златен Cradle to Cradle сертификат. Това означава, че след края на жизнения им цикъл всички съставни елементи на тези продукти могат да бъдат използвани за създаването на нови стоки. Друго голямо постижение на компанията е постигането на въглеродонеутрално производство. От 2019 г. всички производствени централи на GROHE работят напълно СО2-неутрално – като всички неизбежни въглеродни емисии се компенсират със странични социални проекти.
За да позволи на потребителите си ежедневно да допринасят за опазване на ценни ресурси, голяма част от продуктите на GROHE са оборудвани с технологии за пестене на вода и енергия.
EcoJoy технологията намалява водния дебит, като аерира водата, а SilkMove ES означава, че в средна позиция на ръкохватката, тече само студена вода. Така се избягва ненужното затопляне на вода, когато става въпрос за бързо изплакване на ръце, например.
Специално внимание беше отделено на най-новите СПА серии на марката. Сериите попадат във високия ценови клас на марката и са подходящи както за обзавеждане на частни резиденции, в които да се създаде усещане за лична спа зона, така и за хотелски комплекси. Красиви цветни PVD покрития позволяват сериите да се впишат перфектно във всяка цветова гама. PVD технологията гарантира качество и дълготрайност на цветовете, за да не се промени вида на банята години наред.
Защо водата така благотворно ни влияе? Защото ние сме вода.
Така започна разговорът с интериорните дизайнери Елена Гюмишева /АртКорт/ и Елина Малинова /EM + Partners/, Гергана Траева, маркетинг мениджър в GROHE България и гостите на събитието, сред които представители на фирми в областта на проектирането, изграждането и обслужването на СПА, проджект мениджъри, инвеститори, партньори на АИДБ.
Какво се променя в годините при проектирането на СПА зони и в цялостните концепции за СПА?
Тъмните помещения от 2017 – 2020 година, се заменят от просторни и светли пространства; тъмните цветове се заместват от светлите. Повече прозорци и растения са сред основните акценти в интериора. И още: комбинативност на зоните; разделяне на хората в различни и повече на брой зони за релакс след процедури, в зависимост от техните предпочитания; масово навлизане на солните стаи и хамамите.
Кои са ключовите критерии за успешно и дългосрочно функциониране на един СПА център?
Качествени материали, функционалност и естетика, добър мениджмънт и множество разнообразни услуги за клиентите. Клиентите искат да имат избор, повече преживявания, да видят нещо „уау“. Но може би на първо място – да възпитаме СПА култура у българите, нещо, което като общество ни липсва и това води както до неправилно и нефункционално за тялото използване на СПА съоръженията, така и до неадекватни СПА предложения от страна на някои инвеститори и некачествени услуги.
Какви традиционни и иновативни материали и технологиите спомагат за това?
Модерните производители се съобразяват с общите търсения на инвеститорите. Това показаха и Grohe с изложените сред гостите и показаните в презентацията продукти на компанията. СПА проектирането има специфики, които се съобразяват още от локацията на обекта – дали е в планина, на морето или в града, та до последния детайл. Но най-важното е да знаем защо отиваме там, какво правим там.
Мечтан лукс или реална възможност е СПА в къщи и може ли една обикновена баня да се превърне в СПА зона?
Краткият отговор е: Да, всяка баня може да достави СПА преживяване с правилно подбраните продукти и добър интериорен дизайн. Освен специалните душове и вани с контрастни струи, масажни дюзи и други специфични за СПА елементи, в домашните интериори все по-често можем да видим джакузита, сауни и солни стаи /могат да се направят дори в малко помещение от 4кв.м./. Да имаш СПА може да е напълно достъпно, стига да си информиран за тези възможности.