Темата за съвременните офис пространства е една от най-обсъжданите през последните години. Πpoмянaтa в нaчинa нa paбoтa нeминyeмo затваря врати за някои досегашни тенденции, но отваря други – зa нoви решения, които отговарят на нуждите на бизнеса да е все по-гъвкав и да тpaнcфopмира paбoтнoтo мяcтo вce пo-cмeлo, така че да е в полза и на бизнеса, и на служителите.
Йокубас Юргелис, архитект от 2XJ Studio, казва: „Сега разбираме истинската мисия на дизайна – той не е просто акт на естетическо оформление. Дизайнът по своята същност е процес за решаване на проблеми. Настоящата ситуация дава една чудесна възможност за интериорните създатели да покажат реалните си способности и потенциал.“ И е прав. COVID-19 ускори промените и предизвика архитекти, интериорни и продуктови дизайнери.
В „новата реалност“ компаниите преосмислят своите стратегии, а архитекти и интериорни дизайнери са изправени пред предизвикателството да дадат на бизнеса множество решения: да отговоря на най-високите здравословни стандарти, да гарантира функционална и оперативна гъвкавост на своите служители, да осигури комфорт и среда, която да е много повече от работно място.
Park Lane Developments
Какво се случва с офис площите у нас? Как изглеждат офис пространствата в непрекъснато променящите се условия за бизнеса? Как интериорният дизайн отговаря на новите нужди на инвеститорите и каква добавена стойност дава на бизнеса?
Тези въпроси поставихме в Клуб на дизайнера „Офис интериори – промяна на бизнес модела“, който се проведе на 16 ноември в Кроношпан Дизайн Център София. За разговор по темата поканихме:
арх. Станимир Йорданов от екипа на VIArchitects – архитектурно бюро с богат опит в международни проекти за бизнес и жилищни имоти, създадено от Виктория Илиева;
арх. Цветомир Павлов, съосновател, заедно с арх. Мила Иванова, на архитектурно студио Cache Atelier, което се занимава фокусирано с проекти за изграждане на устойчива и креативна работна среда, като за последните 8 години студиото работи над 50 проекта за офис пространства за големи международни и български компании;
Таня Косева-Бошова – основател и председател на УС на Асоциация на собствениците на бизнес сгради в България (АСБС) и член на УС на Български форум на бизнес лидерите (БФБЛ), както и управляващ партньор на Park Lane Developments – водеща компания за изграждане, развитие и управление на бизнес недвижими имоти с фокус върху първокласните офис площи;
Георги Милев – мениджър на” Арт Он“, която наследява дейността на „Кинарпс България“ и заедно с фирмата майка „Каммартон България“ продължава да предлага на българския пазар любимите марки за офис обзавеждане, както и мебели и аксесоари по поръчка;
арх. Благовеста Дименчева – главен дизайнер в Кроношпан дизайн център София, чийто основен фокус е презентация на продуктовата гама на Кроношпан, съдействие при избор на материали и декори.
Разговора с тях води Виктория Караабова-Стоянова – предприемач с над 20-годишен опит в сферата на медийни, обществени, културологични и бизнес комуникации; основател и председател на „Съвет по предприемачество и стартъп“ и изпълнителен директор на Международна академия за високи постижения “Сър Исак Нютон” (IAE “Sir Isaac Newton”).
В дискусията ни въведе Силвия Василева – основател на „Лайф Проджектс”, сертифициран персонален и бизнес коуч, която сподели важни акценти в посока на това как съвременният офис да е мястото за успешна комуникация.
Силвия сподели примери от офис комуникацията – в най-широк смисъл – от други страни, позовавайки се на работата си във Великобритания и САЩ.
Офисите са такива, каквито ги искат инвеститорите или наемателите. И ако доскоро преговорите за нов офис се водеха от търговските директори, то сега водещи в разговорите са HR-ите, които изхождат от това от какъв офис има нужда конкретният бизнес и хора, които ще обитават новото пространство.
Какво е водещо при създаването на вътрешното офис пространство?
Офисите са рефлексия на културата на компанията – от дрескода до интериора. Офисът трябва да отговаря на нуждите на клиента. Функцията и организацията на работа са водещи, след това идва интериорът, уютът, казва Таня Косева-Бошова.
От значение за визията на офиса е и начинът, по който компанията се конкурира.
Разбира се, изключително важен е бюджетът.
Но по-важни са хората, казва арх. Цветомир Павлов.
Зад всеки проект стоят много разговори Много е важно да разбереш компанията от какво има нужда и как функционира един офис, да предадеш историята на компанията. – допълва той.
Не на последно място е и заобикалящата ни среда.
„Нашето най-голямо предизвикателство в момента е да разчупим голямата рутина, с която бяхме свикнали; да вкараме природата в офиса.“, казва Станимир Йорданов.
А визията му за съвременните офис пространства видяхме в презентацията на Георги Милев, с която Жоро онагледи работата си с архитекта по проект отпреди пандемията, решенията в който обаче са изключително актуални и работещи в настоящата ситуация.
Как се случва това?
Шведите от Кинарпс са го измислили отдавна – казва Георги. Техният подход от години наред е да има симбиоза между домашна и работна среда; основната им цел е да накарат хората да работят не защото трябва, а защото искат. И тази интериорна концепция е подчинена на начина им на живот и на комуникация.
С друг проект на архитекта на Кинарпс Себастииан Горски, реализиран съвсем наскоро за голяма международна компания у нас, Георги Милев визуализира крачката напред, която компанията прави в посока разчупване на офис пространството с помощта на интериорния дизайн.
Труден се оказва преходът от строгите корпоративни изисквания към разчупване на пространството при реализацията на друг голям проект за световно известна чужда компания у нас. Но в края – успешен.
Стандартните бюра са заменени със серия филц, обособени са зали за обучения и зали за почивка; място в пространството намират акустичните къщички, позволяващи много комбинации, както и кабинката – нещо, което е все по-използвано в офисите и т.н.
Интериорни решения много – от хубави, по-хубави. Но това, на което шведите държат, казва Георги Милев, е устойчивост и качество.
Неща, пред които не отстъпват и Кроношпан, отбелязва арх. Дименчева.
За Кроношпан все по-важни са темите устойчивост и кръгова икономика. И освен в богатата си гама продукти, които компанията предлага, това може да се види и в интериорните проекти, един от които е цялостна реализация на офис пространство за IT компания в Германия. Проектът, който арх. Благовеста Дименчева представи, е изцяло с материали на Кроношпан. Реализиран преди пандемията, но проектиран в перспектива и съобразно промените в работната среда – процентно разпределение на служителите, работещи в офиса и работещи от вкъщи, просторни пространства, гъвкави интериорни решения и неформална работна среда.
Офиси от последните пет години, проектирани и реализирани у нас, показват, че България не отстъпва на световните тенденции и качество, категоричен е арх. Павлов. И не е от значение какъв е архитектът/дизайнерът. Разликата е в това колко време умеят да слушат и да разбират компаниите.
Независимо дали се проектира офис за 1200 служители, по какъвто работи архитект Станимир Йорданов в момента, или малък офис за до десетина човека, има няколко основни неща, валидни за всяко офис пространство. Първите 5, най-важни, според участниците в Клуб на дизайнера са :
- столът
- осветлението
- въздухът
- акустиката
- озеленяването.
И добрите идеи, разбира се.
А инвеститори има много, допълва арх. Павлов.
Големият въпрос пред нас е, че има празни офиси. И това е тъжно, отбелязва още той.
На колко време се налага редизайн на офис пространството?
Зависи от ползвателя, разбира се, отбелязва Таня Косева-Бошова.
Промените в офис интериорите са провокирани от няколко неща: от експлоатацията на пространството, от развитието на компаниите, от вътрешните промени в компаниите или пребрандирането им.
Промяната идва след функционално преосмисляне вътре в компанията. Добрият дизайн е въпрос на идеи и инвестиране във важните неща, не във всичко, обобщава Цветомир Павлов.
А ако все пак трябва да се назоват години – между 5 и 10.
Как изглежда офисът на бъдещето от гледна точка тук и сега?
Станимир: Офисът ще се запази, но като място за различни дейности и социализиране. Няма да изчезне.
Цветомир: Офисът ще е все по-малко работно място и все повече място, където хората да се срещат. Ще се променя по-скоро към по-добро
Жоро: Големите компании се готвят да минат на друго ниво. Те предпочитат все повече да залагат на услугите. Така че ще има повече коуъркинг пространства и наистина офисите ще са повече пространство за срещи, не толкова за работа.
Благовеста: С все по-иновативни материали и методи, които щадят природата. С продукти, които допринасят за качеството на живота.
Таня: Хората искат да са щастливи сега, не в бъдеще, искат доброто да се случва сега и ние трябва да им го дадем.
Текст: Катина Стойчева Снимки от събитието вижте ТУК.