„Живеем от това, което получаваме, но животът ни е това, което даваме.”

Заемаме думите на Уинстън Чърчил като мото на месечната срещата Клуб на дизайнера, която се проведе на 20 октомври в Експо Баня София (корпоративната изложбена зала на ROCA за Балканите).

Благодарим за участието и споделянето, за интересния разговор и за синергията между вътрешната убеденост и професионализма в отстояването на всяка кауза на арх. Ивета Попова /Atg design/, арх. Гергана Саралиева /Ask Arch.Engineering 2003/, интериорния дизайнер Ина Дамянова и Веселин Симов /Рока България/, както и на Сребрина Ефремова – изпълнителен директор на Фондация “Каузи” и модератор на срещата, на Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България и член на Българската асоциация на КСО специалистите, която разказа повече за изграждането на политики, свързани със социалната отговорност и сподели добри практики от Българската пивоварна индустрия и на всички гости на събитието.

Снимка: Виктор Белорешки

Дискусията „Интериорът – суета или кауза“, макар и с по-малко публика заради ковид мерките, се превърна в интересен форум за обмяна на идеи и обединение около бъдещи каузи за промяна на градската среда, вътрешни пространства и архитектурни паметници.

Да създаваме красиви неща е страхотно, но не е достатъчно. – казва арх. Попова.

Това, което я провокира и като професионалист, и като човек са рушащите се сгради, голяма част от които са паметници на културата.

Арх. Ивета Попова сподели за своя опит с инициативата за Национален студентски дом и имерсивното събитие FeelMe Experience, чиято цел бе да повиши вниманието на архитекти и интериорни дизайнери към рушащата се сграда на Националния студентски дом чрез микс между имерсивен театър лабиринт и сетивно пътуване в света на интериорния дизайн. Чрез комбинация от различни изкуства, събитието се базира на завладяващия сензитивен театър, в който зрителят е участник от първо лице. Инициативата привлича различни партньори.

Снимка: ATG Design

„Имаше смисъл. Моята кауза усещам, че съм я изпълнила макар да исках много повече от това. Щастлива съм, че имах възможност да направя нещо по-различно.“ – казва арх. Попова и допълва, че каузата е привлякла различни хора като доброволци, които в последствие са се присъединили към нейния екип.

Сега всички декори в пространството след събитието са трайни интериорни промени и продължават своя живот под нови форми. Една от които през последните дни е ново звукозаписно студио, което се изгражда от панелите на лабиринта – централен пост от драматургичната линия на събитието.

Снимка: ATG Design

Да говорим смело за личните и социалните каузи, които ни правят отговорни към средата, в която живеем ни провокира и интериорният дизайнер Ина Дамянова.

Две са основните теми, които вълнуват Ина Дамянова като човек и като професионалист. Това са екотемата и недостъпната градска среда и обществените интериори, които неглижират нуждите на хора със специални потребности.

Снимка: ID DESIGN

Връзката с природата, да създава интериори, в които човек да се чувства хармонично, да усеща интериора е нейната кауза в работата й като интериорен дизайнер и завява това категорично в своите проекти. Затова на въпроса знаят ли клиентите, че екологията е нейна кауза, Ина Дамянова категорично отговаря: „Разбира се. Как да не знаят! Аз съм много директна в посланията.“

Достъпна градска среда е нейната лична кауза и би си партнирала с всеки, който я споделя и подкрепя в създаването на обществени пространства, достъпни и удобни за деца и възрастни с увреждания. Възмущението й не е насочено толкова към старото строителство, архитектура и дизайн, които са абсолютно недостъпни, а най-вече към новите сгради и обществени пространства, които продължават да се създават без грижа и внимание към хората с увреждания. За нея е недопустимо в обществено пространство да няма достъп за хора с увреждания, в заведенията да няма тоалетни за инвалиди.

Снимка: Снимка: ID DESIGN

Трябва да се обединяваме, хората в нашата професия, около общи каузи, убедена е Ина.

Една от каузите, която обединява гилдията архитекти и дизайнери е да възпитават. Да дадеш най-доброто решение на клиента и в същото време да не направиш компромис с работата си и с чисто човешкото си усещане за нещата е нелесна задача. А когато проектът е не просто суета, а в него има и кауза, резултатът е истински удовлетворяващ.

Да възпитава инвеститорите и да вдъхва нов живот на вътрешното пространство, да го направи удобно и със съвременните възможности да помогне за съхраняването на  красивите сгради от различни епохи са две каузи, които арх. Саралиева обединява в своята работа.

Снимка: Арх.инженеринг 2003

Пример за това са няколко нейни проекта за реконструкция на сгради от началото на миналия век и проектирането на интериори в тях. Тя успява да преодолее различията между идеите на инвеститорите и нейното виждане за това какво и как трябва да се случи и да ги убеди в значимостта на това да съхранят духа на 20-те и 30-те години посредством интериора. Това не е лесен процес, но си струва и в това е смисълът на работата на интериорния дизайнер – да преведе клиента през различните възможности и да му покаже немислими дотогава за него решения. А когато става въпрос за съхраняването на стари сгради, за даването им на нов живот е кауза, която чрез архитекта и интериорния дизайнер се подема и от инвеститора.

Снимка: Арх.инженеринг 2003

Когато човек застава зад една кауза, е воден от личните си убеждения и често е провокиран от лични преживявания. Когато една компания застава зад кауза, то тя дава човешко лице на своя бизнес и заявява лична и гражданска позиция. А когато един цял бранш се обедини около една обща кауза или единна стратегия за социално отговорен бизнес, то ползите за обществото и за бизнеса са в пъти повече.

Корпоративната социална отговорност е не само модерна политика, бизнес стратегия, добър модел за обществено поведение. Това е най-вече вдъхновение, знания, предизвикателство, споделена синергия.“

Думите са на Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България и член на Българската асоциация на КСО специалистите, която отвори темата за социалната отговорност на бизнеса и сподели добри практики от Българската пивоварна индустрия, за която през последните 20 години тема номер едно е спестяването на ресурси и опазването на околната среда /основна тема и за Рока България/.

Снимка: Виктор Белорешки

А най-хубавото е, когато твоята кауза минава през твоята професия, можеш да я осъществиш чрез своя професионализъм. – каза Радомирова.

И като стана дума за корпоративната социална отговорност, която е свързана с темата за каузите, Веселин Симов отбеляза, ролята на фирмите в сферата на интериорния дизайн:  „Интериорните дизайнери не са корпорации, но компании като Рока могат да ги наемат да направят проекти за каузи, които финансират.“

Процесът е двустранен. Независимо от кого ще дойде инициативата – от интериорните дизайнери, които ще потърсят помощта на фирмите или от компаниите, които ще се обърнат към интериорните дизайнери, важен е крайният резултат – приносът на бизнеса и на интериорния дизайн за обществото.

Всяка организация може да има своите социално отговорни инициативи, без значение дали е малка или голяма фирма, неправителствена или браншова организация. Но важно е тя да е споделена от всички в общността, в организацията, а не да е едноличен акт на управителя, председателя и т.н.

Сребрина Ефремова-Велева  като изпълнителен директор на фондация „Каузи“ работи за реализацията на много каузи и за развитие на корпоративната социална отговорност у нас. Но, разбира се, има и своята кауза и това е ранното детско развитие, която, разбира се, кореспондира и с интериорния дизайн.

Снимка: Виктор Белорешки

Текст: Катина Стойчева