Ниската култура на представяне на компаниите е основна за спада на качеството на изложенията и панаири.
Тезата на Александър Стоичков, базирана на дългогодишни анализи, които е правил в качеството си на изложител и редовен посетител на изложения и панаири, бе споделена и от останалите участници в дискусията „Как да участваме ефективно на изложения“:
инж. дизайнер Симона Грошевска, основател на Si Design Studio, с дългогодишен опит в интериорното проектиране, графичния дизайн, фотографията и артистичните изяви у нас и по света. Участвала на редица национални и международни изложения;
инж. дизайнер Иво Чифлички – художествен директор на Рустър Дизайн и дизайнер-проектант на НДК. Автор, съавтор и изпълнител на интериорни проекти, площадни и фестивални художествени оформления и сценографии, фасадни инсталации на обществени сгради и декоративни интериорни оформления, като през последните години работата му е съсредоточена върху обществени пространства;
Деян Саздов – основател на „Нео Визия” – компания с основен фокус на дейността в пространствения и промишления дизайн, както и в телевизионната сценография; проектира и реализира рекламни щандове за изложения и панаири у нас и в други страни.
Отман Бумзебра – предприемач, чийто бизнес е свързан с организиране на участия в международни изложения на фирми и организации от цял свят и който пандемията мотивира да създаде ново бизнес направление – Ingotify – един специален проект с кауза да подпомогне българските компании да открият “златния” си потенциал и да изградят успешна стратегия за позициониране на пазара с цел да бъдат атрактивни за международни инвеститори и клиенти;
Даниела Петрова – изпълнителен директор на Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост /БКДМП/, която е съорганизатор на Светът на мебелите и Техномебел и партньор в български участия на международни изложения и панаири;
Мирослав Вълчев – управител на Мебелна фабрика „Вълчев“, чийто шоурум в София бе домакин на събитието. Основана през 1969г семейната фирма традиционно се представя на национални изложения.
Модератор на дискусията бе Вера Илиева – арт журналист, копирайтър, концептуален дизайнер, сценарист. Участва в групови изложби с авторски лампи и малки предмети на изложения в София и Милано. Автор на текстове, посветени на големите имена в архитектурата и на тенденциите в интериора.
План, подготовка, дйствия, анализ. Това са ключовите етапи за успешно представяне на изложение, според Александър Стоичков – основател на balkanfair.online (Балкански Онлайн Панаир), и защитени в изказванията на останалите участници.
Даниела Петрова е категорична, че участието в изложение не може да бъде спонтанно решение от днес за утре, а трябва да бъде добре обмислено, да бъде част от стратегията на фирмата. Съгласна е с факта, че у нас качеството на изложенията бележи спад, но в същото време тя забелязва израстване на отделни фирми и вярва, че представяйки се на изложения и панаири в други страни, те черпят опит и могат да повишат културата на представяне и у нас.
Симона Грошевска планира участията си на световни изложения година – две по-рано. Сега, разбира се, да планираш е трудно, но можеш да правиш продукти. Съзнавайки промените и това, че все по-често ще сме и във виртуалния свят, Симона използва различни начини в нейното представяне (като холограма, която привлича всички посетители) и приложения за дигитална обработка на данните, както и се възползва от новите форми на изложения, като виртуалното Форум Реал в края на миналата година. И все пак жадува за живите срещи и искрено се надява, че виртуалното не е нашето бъдеще
Иво Чифлички вижда бъдещето в хибридността, в съчетаването на виртуално и реално в представянето на фирмите на изложения и панаири. Според него е време да започнем да използваме всички сетива, а не само две, както досега. Да, българинът обича „око да види, ръка да пипне“, но за да се привличат клиенти, е необходимо да насочим вниманието си и към другите сетива – чрез аромати, интигриране на 3D редица други подходи да привлечем посетителите към щанда, който сам по себе си, дори и добре направен и атрактивен, не е достатъчен.
Пространственият дизайн е фокус в работата на Деян Саздов повече от 20 години. Проектира и реализира щандове кактона изложения и панаири у нас, така и в градове на почти всички континенти. Опитът му показва, че планирането и подготовката не винаги са задължителни за компаниите, но в такива случаи професионализмът на екипа му помага да се справят в срок и по най-добрия начин. Но не липсват и гафове, които показват още една страна на работата на дизайнерите и изпълнителите.
Мирослав Вълчев участва в изложения вече 20 години. Смята за задължително да присъства на тях лично той като собственик и управител на фирмата. За него обаче и до днес изложенията остават „руска рулетка“ – такива, от които е имал повече очаквания е спечелил по-малко клиенти, отколкото от други, които за него са били истинска изненада. Такова е участието му в аграрно изложение, където между селскостопанските машини позиционира мебели на фирмата, а резултатът е повече от очакван.
Изложенията са хазарт, но са ефективни, смята той.
Изложението е бизнес преживяване. Не е щанд, продукт, услуга, а сцена за изживяване, емоции. Нещо много повече холестично. Ти не си изложител, а артист. И колкото повече си даваме сметка за това, толкова по-успешни ще бъдем, обобщи темата Отман Бумзебра.
Когато организаторът на изложение има обещанието, че то ще се случи, е най-доброто за него. Но сега има много неизвестни и всички са по-предпазливи, а решенията ще трябвада се взимат по-бързо, ще трябва да сме по-находчиви.
За бизнеса изложенията са нещо задължително. Затова, съветва Отман, нека компаниите използват това „празно“ време за подготовка, защото изложения и срещи на живо ще има.
Трябва да знаеш много ясно кой си, да опознаеш своите клиенти и техните потребности, да разбереш кой е най-ефективният начин за общуване с тях. Компаниите имат голяма нужда от подобряванена комуникацията с клиентите.
В комуникацията и в доверието вижда проблем и Симона Грошевска. Но не толкова между фирма и клиент, колкото между производители и дизайнери.Имаме уникални производители, уникални продукти, щандове и т.н. Но отделните елементи не кореспондират помежду си, не работят в синхрон. Няма доверие и добра комуникация, казва тя.
Сред гостите на събитието бе дизайнерът Любомир Вълчев, чийто фокус в работата е изработването на щандове за изложения. Той сподели от своя дългогодишен опит във Франция и други страни. По негови проекти са реализирани щандове на Pierre Cardin, JVC, Lloyd’s, Dupont, автомобилните салони в Париж на BMW и Ferrari.
Клуб на дизайнера “Как да участваме ефективно на изложения” се проведе на 16 февруари в новия шоурум в София на Мебелна фабрика Вълчев – Трявна. На бул. „Шипченски проход“ 13 може да разгледате част от уникалните мебели на семейната фирма.
Текст: Катина Стойчева
Снимки: Петя Гарноева | www.petyagarnoeva.com