Рисуването, проектирането и дизайнът дълго време за него са само хоби, което отстъпва временно пред баскетбола. Сякаш съвсем случайно, пленен от дизайна на спротни автомобили, кандидатства Индустриален дизайн в Русенския университет. Не след дълго търсенията му го повеждат към Фpанция, където се среща със западната култура и дизайн, но съдбата го отвежда в Лондон, където намира повече от това, което е търсил. Кандидатства Архитектура, специализира Продуктов дизайн и работи като асистент на проф. Глен Томпсън. Дипломира се с проект на стол, програмиран с помощта на робот и от тук нататък не спира да работи. Но, както казва „Когато обичаш работата си, никога не работиш.“

За него дизайнът е във всичко, което ни заобикаля, креативен метод за разрешаване на един проблем или предизвикателство. Добър дизайн или не е индивидуално възприятие.

Успехът за него е вътре в човек. Като щастието, казва той – щестието не можеш да го намериш никъде, защото то си е в тебе.

Любимата му книга е „Изворът“ (на английски: The Fountainhead) на Айнд Ранд, от която цитира речта на архитекта Хауърд Роурк (главния герой на романа), в която той казва, че сигурно преди хиляди години, когато човек е открил огъня, другите са го изгорили на този огън; тоест че иноваторите, хората с нестандартно мислене и с нови идеи са ги изгорили на кладата. Роурк казва, че най-големите открития не са базирани на колективната работа, а на идивидуалния гений; вярва, че човешкият индивидуализъм е основна движеща сила за постигането на чисто изкуство.

Дизайнерът Красимир Бошев бе гост в последния за месец май Zoom вторник. С него, на фона на Тауър Бридж, разговаря Вера Илиева – водещ на онлайн събитията на АИДБ, журналист и концептуален дизайнер.

От Спортното училище в Русе до London South Bank University

Роденият в град Бяла, Русенско, Красимир Бошев в момента живее и работи в Лондон, но се счита за гражданин на света. Разкзвайки за родното си място, неминуеймо отбелязва една от архитектурните забележителности у нас – моста на Кольо Фичето. Артистичната си натура наследява от единия си дядо – художник, аранжьор на витрини на магазини и музикант. Краси често прекарва времето си в студиото му в Бяла и още си спомня самоделната му машина от лупи, с която прожектирал картини. Другият му дядо пък бил строител.

Детската му мечта е да играе баскетбол. С подкрепата на родителите си учи в Спортното училище в Русе. Признава, че не е бил сред добрите и примерни ученици. „Бях голям гамен“, казва Краси. Завършва по-късно от съучениците си, когато вече е в казармата.

По-късно обаче една случайна разходка край Русенския университет се окзва неговата пресечна точка. Виждайки изложените спортни автомобили, без да е чувал още за дизайн, впечатлен от презентациите, той решава да учи Индустриален дизайн. Подготвя се сериозно за кандидатстване и въпреки ниския си бал от училище, но с много добри оценки от изпитите в университета влиза втори от 260 кандидата.

Бурната му душа обаче негодува и Краси Бошев напуска Русенския университет само след година. След още една емоционалните му и творчески търсения го отвеждат във Франция. Там дава свобода на художника в себе си, рисува, продава картини, записва се в La Maison des Artistes в Париж. В същото време работи в строителството на черно и се занимава с много други неща.

През трите години, в които живее и работи в Париж, пътува до Лондон. „И разбрах, че френският ми никога няма да стане толкова добър колкото английския и реших да се преместя в Лондон и да продължа образованието си“, разказва той.

Кандидатства Архитектура и го приемат. Богатото му портфолио с рисунки не остава незабелязано и получава предложение от професор от  London South Bank University да учи Продуктов дизайн. Приема и до ден днешен не съжалява за избора си. Препоръчва лондонските университети на младите дизайнери у нас заради образованието, което ще получа там и заради възможността, която държавата дава, за финансиране под формата на студентски заеми с ниска лихва, които връщаш пет години след като си завършил.

В живота си има стотици учители – не само преподавателите му от университетите, но и хора, които среща в живота. И все пак и днес с уважение отбелязва имената на преподавателя си от Русенския университет професор Орлоев, на Петко Мишев – дизайнерът на „Балканчето“, Робин Джоунс – преподавател в лондонския университет.

                                                      Художник, дизайнер, артист

Трудно е заниманията на Красимир Бошев да се обединят в една дума. Той е, както го описва Вера, синергичен сбор от: Вагнер, силно изстудена мускатова ракия, плажа Кала Конте и лондонското сити. Не е религиозен, но баскетболът е една от неговите религии. Чувства се най-щастлив, когато пее и танцува. Работохолик и извор на идеи, които не се свени да стартира и развива. Най-скъпият му реализиран проект е лятната резиденция Каса Моли на о. Ибиза с бюджет 1.36 милиона евро, но дипломната му работа си остава любимият му проект.

Зад името му стоят компаниите Boshev Design, INVESTALISTA и Termohemp в Лондон, Artchitecto и  Kras Bosh Studio London. Проекти като Anwaltskanzlei и SATURN стават негова запазена марка, но името му ще откриете подписано и под много други дизайнерски и творчеоеки поректи.

И в момента не се е съсредоточил върху един единствен проект. Сред разнообразието в работата му се отличава апртамент в стара, забележителна сграда в британската столица, строена през 1971 година от известния архитект сър Роджър Уотърс, главен архитект на британската столица през по-голямата част от 70-те години на миналия век. Сред известните му проекти са красивата бариера на Темза и обновлението на  Ковънт Гардън. Да ти се отдаде възможност да пренаправиш работата на някой толкова добър и известен човек, сграда с награда за най-добър Резиденшъл дизайн е осбена емоция за Бошев. А това, че клиент е един от преподавателите му в университета, прави проекта му още по-вълнуващ. Интересното тук е, че апартаментите не са ортодоксални, а са раздвижини на почти четири нива, стаите са разделени на отделни етажи.

Като дизайнер Красимир Бошев се опитва винаги да вкара повече светлина и да отвори пространството. Това прави и в настоящия проект.  А стила, който са избрали за интериора, е индустриален. В него ще присъстват материали като бетон, мед, стомана и др. Груб до точката на перфектност, обобщава той. Стълбите обаче ще са артистични, ще запазят усещането за миналото.

За работата си казва, че е трудно не толкова да намериш клиент, а да го удовлетвориш. Особено когато работиш мащабни проекти. Те са предизвикателство, защото научаваш много, но все пак дизайнерът предпочита по-кратките за изпълнение. Всички големи архитектулни проеки започва чрез препоръки.

С клиентите си обикновено започват с разговор за нещо малко и завършват с големи мечти. „Заедно сядаме да мечтаем. Като го измечтаем, започваме мъжката работа, да го действаме“, казва дизайнерът.

Вдъхновението му идва не от очаквания финансов резултат, а от това да види идеята си реализирана, проектът да оживее.

„Искам кухни, в които да се готви всеки ден“

Един от най-новите му проекти е Proud Kitchens – създаването на кухни от – до.

След като през годините прави редица дизайни на кухни за различни компании, решава сам да ги реализира. Но напълно оборудвани – до приборите, салфетките и престилките за готвене. Името Proud (от англ. горд) избира с мотива, че англичаните са горди и след Брекзит няма да започнат да купуват чужди продукти, а ще държат на британските.

Въпреки конкуренцията, смята, че брандът му ще успее. Дори и в България. Кухните ще са в различни стилове – футуристичен, индустриален и т.н. Един от неговите дизайни е кухня без шкафове, само с открити рафтове, защото иска всичко да е видимо – „тенджерата ти да е готина и да те кефи да я покажеш като ти дойдат гости“.

В интериорните проекти харесва да работи с различни материали, защото смята, че всеки има своята стойност за конкретното изпълнение. Освен бетон, мед, бронз, харесва карбон, композитните материали, 3D принтиране, съчетаване на различни материали там, където е възможно.

Наред с интериорните проекти и стартиращия Proud Kitchens Красимир Бошев работи и по редица други различни проекти. Един от тях е публично изкуство, чийто прототип е негова пейка във формата на сърце. Идеята е да направи много такива пейки, всяка от които е само за двама, разположени в големи паркове, неподредени, като паднали случайно там. За реализирането на тази идея Краси разговаря с The Royal Parks и Art Konsult England – организация, която използва пари от държавната лотария, за да финансира изкуство.

Проектът е мотивиран и от вярването му, че е хубаво човек да прави неща не само за себе си, но с които да докосне повече хора.

Не се притеснява да споделя идеите си, защото иска да види как хората ще ги възприемат. Не се страхува, че ще му бъдат откраднати.

„Ако искаш да промениш света, първо променяш себе си“

В ситуацията на COVID-19, в която Великобритания е една от най-засегнатите страни, и на фона на всеобщия наратив за промяна, Красимир Бошев коментира, че промяната трябва да започне от всеки от нас.

Да, животът е несправедлив, но човек трябва да го приеме адаптивно. Когато е несправедлив, да не го приема като проблем, а като предизвикателство и да действа.

В най-смелите си фантазии Краси Бошев вижда бъдещето така: Изкуствен интелект, който контролира, балансира целия ресурс на планетата“. Нещо като Матрицата – шегува се той.

Извън шегата, той смята, че е хубаво да се стараем да бъдем по-добри и към себе си, и към останалите; да дава шсвоите знания, когато срещнеш добър ученик. Очаква рестарт на света, генерални промени. В този смисъл смята, че това, което се случва на човечеството сега е за добро. Един голям СТОП, за да може всичко да тръгне по новому, по-добре.

Това, което показа ситуацията, е, че сме унищожители на природата, казва той.

За него връзката между дизайн и екология е основополагаща. Екологията е едно от най-жизненоважните неща за дизайна. Всеки един дизайн, който се прави, трябва да бъде абсолютно винаги съобразен с технологията и това да бъде като стандарт. Без значение от дизайна – интериорен, индустриален или моден, екологията трябва да бъде на първо място, категоричен е Красимир Бошев.

Anwaltskanzlei 

Цялото интервю гледайте тук.

Текст: Катина Стойчева

Снимки: Архив на Красимир Бошев