Неведоми са пътищата на твореца. От кибуц Са’ар в Израел до България, от скулптурата и земеделието до интериорния дизайн.

Пътищата ни с Еял Тахор се срещнаха във виртуалния Клуб на дизайнера на 21 април. Интересен разговор за интериорния дизайн, подчинен на „духа на мястото“, за връзката със земята и проектирането й чрез естествените материали в интериора, за скулптурата като предшественик на големите дизайн концепции.

В една от приказките си Оскар Уайлд съветва при разказване на история да се започва със средата, после да се спомене началото и накрая – края.

Приемаме, че средата е тук и сега, когато разговаряме с Еял Тахор – един от популярните дизайнери у нас макар със скромността си и встрани от суетата да не приема, че е голямо име в интериорния дизайн. Сред реализираните му проекти са бутиковият хотел Sea Sense, ресторантите Olive’s, Dani’s, Da Vidi и Annette, офисите на Minolta, Global Finans (в София и Букурещ), QB& Insurance, фоайето на Бизнес парк II,  магазин от търговската верига “Пикадили” в Sofia Ring Mall, както и редица частни домове.

За края няма да гворим, защото е в неизвестното. За миналото и за това какво предстои разказва със симпатичния си акцент сам специалният ни гост. С него разговаря Вера Илиева, водещ на станалите традиционни по време на пандемия он-лайн срещи на АИДБ.

От Израел в България

От скулптурата до цялостните дизайн концепции

Еял Тахор е роден в Хайфа, Израел. Живее в кибуц – селище от типа на селскостопанска комуна, с общо имущество и равенство в труда и потреблението, където се занимава с фермерство. Никога не е учил дизайн или архитектура, но винаги е носил в себе си силното усещане за изкуството, за красивото. Занимава се любителски с различни материали, прави скулптури. Силната връзка със земята и обичта му към природата, които изгражда още в детството си, намират своите проекции по-късно в неговите фантазии и проекти.

Друга силна връзка за Еял е храната. Храната в Израел е много важна и е основа за много неща. Идвайки от цял свят, евреите създават невероятен колаж от аромати и вкусове, един невероятен микс. Храната там е и храна за душата, разказва Еял. И това е в основата на неговите концепции за ресторанти. Обича да мисли за храната, обича да готви Любовта му към екзотичната храна идва от културата на майка му, която идва от Мароко.

Еял пристига в България през 1994 г. по повод на един инвестиционен проект в областта на земеделието. През 2000-та година, след приключването му, той отваря своето първо бистро Dani’s, с което сбъдва своята мечта да направи малко интересно място, което да подчини на красивата среда и вкусната храна. В дебюта си Еял се доверява на помощта на една много интересна дама, както сам я определя, от Тел Авив, известна по това време в сферата на интериорния дизайн. Така Еял задава посоката на своето бъдещо развитие, за което е мечтал и чакал търпеливо да дойде подходящото време.

Дизайнерът признава, че основата в това смело за тогава начинание е била храната. За Еял връзката между интериора и храната е много силна. И това става негов почерк в последващи проекти. От там идват идеите за цялостни концепции, които развива в сферата на ресторантьорството. Следват заведенията Da Vidi, мароканските ресторанти Каспа и Анет.

В годините изгражда свой стил, начин на работа, поглед за пространствата. Реализира своята фантазия, без която, казва самят той, нищо не може да се случи. Работата му го среща с много хора, някои от които стават негови прятели. С други обаче не се получава, признава Тахор, защото има клиенти, които просто не ти дават да реализираш мечтите им. Тогава стават тези абсурдни ситуации, в които се чудиш ти какво правиш. За най-абсурдно в своята работа Еял Тахор намира тъкмо тези ситуации, когато го канят да работи по порект, защото знаят, че именно той е подходящ, а се оказва, че го използват като инструмент за чертаене на техните идеи, без да знаят точно какво правят. В такива случаи се чуди защо изобщо тези клиенти взимат дизайнер, след като не разчитат на него.

Казва, че работи с различни инвеститори. Има такива, които не се доверяват на сто процента, но има и други, които приемат всичко, което им се предложи, вслушват се в съветите му. И тук не става въпрос за парите (да това е важна част – накрая колко ви струва всичко), а за идеите, за стойността, подчертава дизайнерът.

През 2004 г. Еял Тахор основава дизайнерско студио “Еял Тахор – арт и дизайн”, а по-късно и Home Basics – неговата търговска марка на шоурум за мебели, осветление, аксесоари за дома и интериорен дизайн. През 2018 година созополският хотел Sea Sense му носи награда за интериорен дизайн в категоря Хотели“. Смята, че колкото по-трудна и по-абсурдна е средата, толкова по-хубави неща могат да се случат. Трудността изисква повече идея, повече фантазия. Като пример дава реализирането именно на Sea Sense. Когато приема работата, за този обект вече е имало проект, който не съответствал по никакъв начин на идеята и концепцията, и се наложило да променят всичко. От едно място, лишено от всякаква естетика, той го превръща в райско кътче, в място, което дава едно и също усещане на гостите, независимо от коя част на България са дошли или от коя друга държава. Това за него е важно, защото означава, че това, което е направил, работи по начина, по който е искал.

Еял Тахор обича да работи от началото до края, от идеята до пълната реализация. Включително лого и храна в менюто, когато става въпрос за заведение. Но във всяко начало той търси да улови духа на мястото, да разбере идеята на инвеститора в цялост. След това идват детайлите. Те могат да бъдат вдъхновени от музика, от изкуство, от природата и т.н. Това е един процес, който може да трае дни или седмици. И когато усети вътрешно, че е готов, сяда и започва да чертае, да рисува, да събира този колаж, тези части от пъзела докато получи общата картина, цялостната идея. Първо е функционалността, след нея идва естетиката. И така до финалня резултат. Отново дава пример със Sea Sense, където всичко е съобразено до последния детайл – до сапуна и аксесоарите в банята. И това е добър резултат както за туристите, така и за бизнеса. Друг пример за цялостна концепция са и заведенията Dani’s, Da Vidi, Каспа, Olive’s, кафене „Кофеин“ и други, решени от интериора до храната, напитките и логото. И продължава да работи в тази посока – цялостен продукт.

За реализирането на един обект за Еял е от изключителна важност светлината. Той обича естествената светлина – колкото повече, толкова по-добре. Винаги, когато може, тя присъства и в банята – с голям прозорец, който дава прятна светлина и гледка. Обича комфорта, топлината, уюта, пространството да носи спокойствие, да има баланс, всичко да е равномерно. Търси хармонията между интериора и функцията на обекта, избора на материалите, цветове и т.н. Когато го намери, всичко е ок.

„Когато има ясна идея, ясна концепция, аз зная как да доведа нещата до край. Зная какво трябва да се получи като краен продукт.“ – казва Еял Тахор.

Интерес в работата му представлява превръщането на дефекта в ефект. Като най-любопитно в проектите самият той определя именно това да започне работа по вече застроен обект, да открие неговте грешки и да ги обърне в нещо друго. Това не веднъж му се случва, когато прави хотели. А хотелите са интересна и предпочитана ниша за него. Примери за това са вече споменатят Sea Sense, хотел в Обзор, друг хотел, строен през 60-та година на миналия век, който Еял разработва преди две години с успешен резултат, както и в частни къщи.

Еял Тахор все пак счита, че архитектура и дизайн трябва да вървят заедно. Неговият подход е отвън навътре – от архитектура и фасада към вътрешните части – интериорен дизайн и разпределение. Ако я няма връзката, няма да се получи добър проект.

Халите – една сбъдната мечта

За „Халито“, както Еял със своя специфичен акцент нарича Халите, дизайнерът започва да мисли отпреди четири години. Идеята му е за Food market, подобен на тези в Европа, в Лондон, Барселона, Тел Авив, Португалия и т.н. Случайна среща с негов познат, представляващ инвеститора – холдинга „Ащром“, който стопанисва емблематичната за столицата сграда от години, му отваря пътя за предстоящия проект. Еял споделя своята идея и след време получава обратна връзка и покана за създаването на дизайн концепция. Представя идеята си пред инвеститорите в Тел Авив, които му дават зелена светлина да работи по проекта. Освен с визията, той се заема и с подбора на най-добри потенциални наематели, такива, които да отговарят на цялоостната концепция за Халите като място, което няма да бъде просто пространство за хранителни магазини и заведения, а място за срещи, за събития, за фестивали, което в същото време да запази духа на вече 109-годишната сграда. Предприема редица срещи и разговори, съобразява се с изискванията, които като паметник на културата има за сградата, подготвя проектите. Ремонтът се очаква да започне в средата на юли.

Очакванията му са свързани не само с успешното реализиране на визията за покртия пазар, а за цялостна промяна на мястото, на което се намират Халите, защото то е едно от най-красивите в София, със забележителна архитектура. Иска за хората столицата да не свършва до ЦУМ. С този проект можем да променим София, категоричен е Еял Тахор.

За какво мечтае още Еял Тахор? Да не спира фантазията

Захранва сетивата си от пътyвaнията и срещата с paзлични ĸyлтypи, xpaнa, мyзиĸa… Tъpceнeтo му e пocтoяннo, движeнo oт любoпитcтвoтo ĸъм cвeтa, a твopчecĸият пpoцec e cвъpзaн c eмoциoнaлнa eнepгия и нaтpyпвaнe нa oпит.

За успешен се счита тогава, когато е успял да реализира мечтите на своите клиенти и когато инвеститорът благодари за това.

Оценява високо интериорния дизайн в родния му Израел, както и тук в България, където вижда голяма промяна от времето, когато е пристигнал до сега. Виждам креативност, виждам талант, повече хубави неща, казва Еял.

Снимки: Еял Тахор

Текст: Катина Стойчева