Кои събития и личности задават тенденциите, чертаят посоките и вдъхновяват интериорните дизайнери? Каква логика следват тенденциите в интериорния дизайн и какъв смисъл носят? Какво най-често ще виждаме във вътрешните пространства през 2020-та година?
Това бяха част от въпросите, около които мина дискусията „Тенденции в интериорния дизайн през 2020-та година”. Първото за годината издание на „Клуб на дизайнера” се проведе на 28 януари в шоурума на Kinnarps Bulgaria в София. Домакините показаха впечатляваща селекция от скандинавски мебели, които се отличават с ергономия и неувяхващ във времето дизайн. Гостите на събитието имаха възможността не само да видят, но и да се докоснат до тях и да усетят комфорта, който дават.
Специални участници в дискусията бяха Лидия Манолова – журналист, автор на статии за дизайн, интериор и архитектура; Теменужка Захариева – интериорен дизайнер, автор и журналист, специализиран в бранша; арх. Виктор Банарев – съосновател на MoVe Architects; арх. Андрей Велинов – управител на Vista Point и преподавател в архитектурния факултет на ВСУ „Любен Каравелов“. Разговора с тях води инвеститорът с интерес към дизайна Теодора Михайлова-Дишлиева – съдружник във водеща компания за дистрибуция на едро на дребна електроника – Инфотел 2000 ООД, и собственик на семеен хотел и ресторант „Райски залив”, на брега на язовир Сопот.
Когато говорим за тенденции, няма как да не споменем големите световни изложения за интериорен дизайн, с които започна 2020-та: CES, което ни запознава с технологичните новости, Imm Cologne в Кьолн и първото издание на Maison & Objet в Париж – едни от най-важните изложения в световен мащаб, които представят най-нови продукти и решения за интериора; фестивалът в Торонто – DesignTO; първата част на Stockholm Design Week, изложението, което представя новостите в скандинавския дизайн; очаквания през април Salone Internazionale del Mobile в Милано. Градът, превърнал се в център на архитектурата и интериорния дизайн, отново ще ни запознае с новите налагащи се тенденции за обзавеждане, които ще навлязат в началото на това десетилетие. Ще бъдат представени нови материали, форми и цветове, както и съвременен дизайн, технологични иновации и енергийна ефективност.
Тези и други дизайн форуми са отправна точка и вдъхновение не само за интериорните дизайнери, но и за индустрията в сферата на обзавеждането, осветлението, текстила и всички продукти и услуги, които се свързват с интериорния дизайн. Но дали те задават тенденциите? Не – отговарят специалисти и дизайнери.
Героите на новите тенденции са хората от новото поколение. Няма звезди, няма имена. – казва Лидия Манолова. А трендсетърите и трендспотърите са хората, които наблюдават движенията в дизайна, улавят новостите и ги налагат като тенденции включвайки ги в изложения и форуми.
Домовете и офисите продължават да бъдат места, които по някакъв начин отразяват всичко, което се случва в света. Интериорният дизайн е отражение и контрапункт на събитията в световен мащаб: климатични промени, все по-глобално разпространение на вируси, нестабилен политически живот и пр. В интериорния дизайн всяко нещо има своето основание. – допълва тя.
Трендсетърите и трендспотърите са между нас. Това са хората, които имат усет, улавят и прилагат, коментира Теменужка Захариева. Както и Лидия, и тя смята, че тенденциите са социологически подход. В интериорния дизайн, подчертава Захариева, тенденциите не са мода, те се задържат дълго и имат своята логика. Дори обявения за цвят на 2020-та от Пантон носи своята смисъл. Тенденциите до голяма степен са обусловени от икономиката, новите технологии, и стремежът към устойчивост. Търсим тенденциите, защото искаме да живеем по-добре, обобщи тя.
Отношението към промените в света и живота се отразява неминуемо върху тенденциите в интериорния дизайн.
Все по-актуална става еко темата. Да използваме рециклирани материали е зрялост в дизайна, казва Теменужка Захариева, но трябва да признаем, че желанието да рециклираме не решава проблема с опазването на природните ресурси, допълва тя.
Желанието да запазим природата рефлектира върху употребата на рециклиращи се материали, обръща погледите на дизайнерите към миналото, към добре забравеното старо, но според арх. Виктор Банарев еко темата се преекспонира – налагат се уж екологични продукти, производството на които обаче се оказва замърсява изключително.
Сред глобалните тенденции в интериорния дизайн за 2020-та година Теменужка Захариева открои: устойчивост, умен дом, персонализиране на продукта, като уточни, че това не са нови тенденции, а вече започнали своя ход, който ще продължи и в следващите години.
Арх. Велинов и арх. Банарев обърнаха специално внимание на лайт дизайна, който, за съжаление, в България не се изучава. С пример от практиката арх. Велинов подчерта големия смисъл и важността на професионализма в дизайна на осветлението. Коментарът им бе в отговор на въпрос от публиката за тенденциите в осветлението, провокиран пък от становището на Световната здравна организация за вредите на лед осветителните тела.
Не по-маловажен елемент в интериорния дизайн, върху който също не се работи достатъчно, е акустиката, смятат професионалистите. Въпреки че у нас има специалисти, интериорните дизайнери не се консултират с тях, защото това удължава и усложнява процеса по реализирането на проекта, а и повишава значително бюджета. Все пак взимат практични решения, използвайки различни материи и материали в интериора, особено на офис пространства, с каквито се занимават и двамата.
Като тенденция, която се наблюдава в офисите, арх. Банарев отбеляза още дигитализирането, което отнема човешкия фактор.
Според Лидия Манолова именно в офисите най-силно се усещат интериорните тенденции, а именно осигуряване на здравословна среда – чист въздух и светлина, и връзка с природата – все повече озеленяване.
Що се отнася до материалите, които ще бъдат най използвани през следващите месеци, Лидия Манолова бе категорична: Текстилът е материалът на 2020-та година. Връщането към хендмейда и местните занаяти е един от големите трендове.
За повърхностите водещ е бетонът. Около нас ще виждаме все повече груби и с вид на износени повърхности и все по-малко лъскави, покрити с лак.
Забелязва се още една тенденция – размиването на границите вътре-вън. Налагането на този средиземноморски тип на отвореност между стаите и терасата или градината.
Когато някой реши да бъде модерен, в този момент той е спрял да бъде модерен. Ако искаш да си модерен трябва да си крачка пред останалите, казва арх. Андрей Велнов, ясно разграничаващ тенденции от мода. За него не е толкова важен продуктът, който се вижда на финала, а пътят, който професионалистът извървява, създавайки го.
Арх. Банарев също е категоричен, че иноваторите са тези, които задават тенденциите. Аз лично не вярвам в тенденции. Всяко нещо носи смисъл, когато е в някакъв контекст, а не изваден от него, казва той.
Добавена стойност на събитието са 30-те минути за самоусъвършенстване.
В първото за годината издание на Клуб на дизайнера Светлана Проданова, основател на на най-голямата и успешна организация за бизнес чрез препоръки в света BNI в България, ни запозна с десетте заповеди на професионалните нетуъркъри.
Добрият нетуъркинг е като добре подреден дом. Той е красиво и функционално пространство, в което каним хората, с които искаме да общуваме, изграждаме отношения в дългосрочен план и се чувстваме комфортно. Така накратко можем да направим паралел между интериорния дизайн и нетуъркинга. А нетуъркинга е важна част от събитията, организирани от АИДБ, защото целта на Клуб на дизайнера е да среща интериорни и продуктови дизайнери с инвеститори и фирми в бранша, които да изграждат ползотворни контакти и отношения.
Ето няколко съвета от специалиста по нетуъркинг Светлана Проданова:
Най-доброто време за нетуъркинг е 24/7 или с други думи казано – навсякъде и по всяко време. Не пропускайте възможността да се запознавате с нови хора, да печелите симпатиите им и доверието им, да им бъдете полезни. Стремете се да изграждате отношения, а не да сключвате сделки. Изслушвайте, тогава говорете. Винаги носете свои визитки, но никога не ги натрапвайте. Не оставяйте контактите си там, където сте ги създали, продължете ги с мейл, обаждане, среща.
Развивайте нетуъркинг уменията си като започнете още сега. Практикувайте в Клуб на дизайнера – всеки месец различна тема, различни участници, различно място.
Текст: Катина Стойчева
Снимки: Виктор Белорешки