Какво прави един продукт дизайнерски? Какво е необходимо, за да се превърне един дизайн от прототип в реализиран проект? Как комуникират дизайнерите с производителите? Каква е стойността на дизайнерския продукт и как той се продава?

Това бяха част от въпросите, на които потърсихме отговор в последния за годината Клуб на дизайнера на тема „Продукт дизайн за интериора” със Симона Грошевска /Si Design Studio/, Илиан Милинов /Илиан Милинов Дизайн Студио/, Димитър Палански /Paladim Handmade/ и Рени Хаим Пилософ-Бахнева – художник и текстилен дизайнер. Въпросите към тях задава инж. Валтер Стайков – търговски директор на Стилстрой Трейдинг – компания дългогодишен партньор на Асоциацията.

Събитието се проведе в шоурума на DFD Group – DIKOVI & DIMITROVI FAMILY – семейна компания за производство и търговия с метални изделия. DFD извършва обработка на метали от А до Я като поема пълния производствен цикъл на даден продукт, а хобито на фамилията е производството на вина, които предложиха на гостите.

Посоката на разговора зададе Ина Тончева с презентацията “Всичко започва с историята. Или как да развиваме бранд едновременно с продукта си?”

Ина Тончева, съосновател на агенция за дигитален маркетинг The Indigitals и трейнър на програмата по дигитален маркетинг в Telerik Academy, очерта пътя, по който преминава създаването на един бранд, изграждането на неговата история и елементите, които допълват продукта, за да се превърне той в бранд.

Кога един продукт е дизайнерски?

Когато зад продукта има човек. Когато компанията използва името на дизайнера, когато комуникира продукта. – е отговорът на Илиан Милинов. За своите продукти той казва, че не изисква от клиентите си задължително да отбелязват името му, но признава, че винаги това го ласкае.

Илиан Милинов е дизайнер с богато портфолио. Сред проектите му неизбежно се отличават SEATTABLE, който печели „Стол на годината” в Италия през 2002 година, и окачваемият сгъваем стол Hang Stool – комбинация между мултифункционалност и нестандартни приложения. Не правя компромис с работата си! – казва четирикратният носител на RED DOT design award.

Добрият дизайн мисли за всичко, казва още Илиан – от мечтата и идеята до транспортирането на продукта. Продуктите, които се транспортират лесно, те ще оцелеят – заключи той, но с това отвори още повече темата за дизайна при продуктите и въпроса елитарни или общодостъпни са дизайнерските продукти.

В разговора се включи и доц. Банко Банков, който защити тезата, че във всеки продукт има дизайн, както и това, че ако един продукт може да се срещне във всяка къща, не го лишава от прилагателното „дизайнерски”, ако зад него стои конкретно име на дизайнер.

Дизайнерски е този продукт, в който е вложена мисъл, който съдържа знанията и уменията на дизайнера, който съчетава функционалност и естетика. Всичко друго е занаятчийство. Така Рени Пилософ очерта границата между продукт и дизайнерски продукт.

Рени Пилософ работи в България, САЩ и Европа за различни текстилни фабрики и дизайнерски студия. Завършила е “Текстил и Мода“ в Художествената академия, където сега е преподавател. „Аз продавам интелектуален труд, който е съвсем различен от продукт”, казва тя. Споделя, че ценообразуването му е трудно. „Ценообразуването в началото и в края на веригата е съвсем различно”, допълва Рени.

Трудно е да се калкулира времето, отделено за един проект, казва и Илиан като посочва, че то е различно – може да е кратко, може да отнеме години. „Аз слагам цена, с която съм о кей, с която се чувствам комфортно.” – споделя дизайнерът. Признава, че не е привърженик на ориенталските практики на пазарене, но е склонен да прави компромиси с цената, когато става въпрос за прохождащи компании.

Дизайнерът е работил както за компании, така и на свободна практика. По негово мнение и двата варианта имат своите предимства. Важното е да се чувстваш комфортно. Проблемът, отбелязва той, е когато дизайнерът работи с големи корпорации, защото тогава той общува със служители, които нямат никаква визия за продукта, идеите и проектите се препредават и това губи време.

Въпросът не е дизайнерски или не е продуктът, а дали е добър или не. – смята Димитър Палански. За него успешният продукт е този, който се продава.

Отговорът му вероятно е продиктуван в някаква степен и от факта, че самият той не е дизайнер, а инженер, но и от посоката на неговата работа и мислене.

Димитър започва като на шега през 2012 г. да прави стенни часовници, лампи и аксесоари, но малко по малко начинанието му се превръща в бизнес, а Paladim – в разпознаваем бранд. Димитър е обхванал цялостния процес – от идеята, през изработката до маркетирането и продажбите. Смята, че този метод на работа – даваш идеята и сам я реализираш – е най-добрият.

Тук е много важно да играеш с името си – посъветва го Илиан Милинов.

Много е важно да презентираш правилно продукта си – да определиш къде ще си: в идеята, в идеята и реализацията или в идеята, реализацията и маркетинга, смята Симона.

Симона Грошевска е инженер дизайнер, основател на Si Design Studio. Сред успешните й проекти са серия светещи мебели Farfalle, помощна маса Loop, масичка Help Me, купата за плодове Hats off, градински мебели и столове. За изработката им дизайнерката се доверява на компания, с която е изградила трайни отношения. Признава, че е имала истински късмет с партньори като тях. Но да намериш добър изпълнител на идейния проект понякога може да е дълъг и труден процес, казва Симона Грошевска.

Производител, който е осъзнал, че продуктите му се купуват заради добрия дизайн, той е успял, допълва Рени.

Как и къде всъщност се срещат дизайнери и производители?

Според Рени Пилософ специализираните изложения са едно от най-подходящите места за партньорства.

Бихме добавили и формата „Клуб на дизайнера”, който среща дизайнери с инвеститори, производители и търговци. И именно компания, търсеща партньорства с дизайнери, бе домакин на това събитие.

Текст: Катина Стойчева

Снимки: Виктор Белорешки