Като клиент всеки се пита колко би му струвал интериорен дизайн на жилището, офиса, магазина и т.н. И към колкото и интериорни дизайнери и студия да се обърне, вероятно всеки ще му даде различна цена. Защо? Защото нито има универсален дизайн, нито универсален регламентиран минимален праг в цените.
Ценообразуването бе тема на юнското издание на „Клуб на дизайнера”, което се проведе с любезното домакинство на Експо Баня София. На 5 юни в изложбената зала на Roca Асоциацията събра интериорни дизайнери, инвеститори и представители на фирми в бранша, за да сверят часовниците си относно цената на своя труд. Модератори бяха Веселин Симов, мениджър Маркетинг и продажби на Roca за Югоизточна Европа, и Мария Ивчева, мениджър Маркетинг комуникации. В дискусията участваха интериорният дизайнер Велина Статкова /Atelier Design/, арх. Пламен Братков /Aedes Studio/, арх. Дария Димитрова /ЕТ “Дария – арх. Дария Димитрова”/ и Мария Бозвелийска, проджект мениджър в интериорно студио Workbox. Към тях се присъединиха Георги Христулев, Sales Coach, който предварително зададе отправни точки относно уменията за съставяне на цена, посочвайки честите пропуски и добрите практики, както и интериорните дизайнери, гости на „Клуб на дизайнера”, Иван Боров, Илия Ламбов, Милена Добрева и др.
Да се калкулира целият труд – от консултацията и идейния проект, през визуализацията, реализацията със съдействието на външни специалисти и управлението, до финала със салфетките и приборите на масата (така завършва проектите си интериорният дизайнер Велина Статкова) – не е лесна задача. И тя става още по-трудна, когато срещу интериорния дизайнер и/или проджект мениджъра стои непосветен в спецификите на работата им клиент, а някъде не с толкова опит и познания „колега” подбива цените, предлагайки просто една скица.
Добрият интериор не се свежда до паркета, плочките и дивана. Зад добрия интериор стои екип от професионалисти, чиито труд – интелектуален и физически, трябва също да се калкулира в общата сума, стоят също образование, което, както казва арх. Братков, не прекъсва, и натрупан опит, който е ежедневен.
Относно това какво точно работим трябва да сме честни към себе си и към клиентите си, казва Велина Статкова. Всичко зависи от начина, по който се представя интериорният дизайнер – кой какво предлага, как го предлага и какво реално върши, защото един проект с два правоъгълника не може да се сравнява с проект с пет визуализации, допълва арх. Дария Димитрова.


Проджект мениджъра трябва да бъде нает от самото начало, за да зададе правилата – какви са подходящите технологии, материали и т.н., за да се постигне качество и устойчивост на проекта, категоричен е арх. Пламен Братков. Но трудът натози човек трудно се калкулира и трудно се обяснява на инвеститора, споделя Мария Бозвелийска.
А клиентите, категорични са всички, имат нужда от допълнително ограмотяване – що е то интериорен дизайн и колко струва
Пътят до клиента минава и през бизнес уменията на интериорния дизайнер или проджект мениджъра в интериорното студио. Може да правите уникален дизайн и да няма на кого да го продадете, посочва арх. Братков.
Как по-добре да продават физическото изражение на интелектуалния си труд няколко съвета им даде Георги Христулев, автор на книгата „От любов към продажбите”.