Функционалност, бюджет и време…
И добра комуникация.
С тези три думи Добрин Димитров обобщи работата на интериорния дизайнер във втория етап по реализацията на интериорен проект.
Добрин Димитров – професионалист в управлението на проекти, бе модератор на дискусията на тема „Етап 2 от интериорния проект: Комуникацията дизайнер – изпълнители”. В нея участваха инж. Галина Гергинова и Валери Татарски /HAMEFA/, арх. Ева Филистанова /Acherno/, арх. Анна Неврокопска /E House Architects/, арх. Мария Балева /FUNKT/ и Стефан Сивев /Брик Инженеринг/. Домакин на събитието бе Шоурум София.

Функционалността е на първо място. – категорична е арх. Мария Балева. – Още на първи етап мислим за дреболиите. Но най-важното е проектантите и изпълнителите да намерят диалог. Заради българското его трудно се създава добър екип и често вината се прехвърля един на друг.
Опитваме се да подаваме проекта в детайли и спецификация, за да улесним както изпълнителя, така и клиента. И това се случва още на проектен етап. – казва и арх. Ева Филистанова. За нея изпълнителите са подкрепление на дизайнерите и изграждането на дългогодишни отношения води до качествена работа. Да се правят хубави картинки е кнйро недостатъчно – казва арх. Филистанова и е категорична, че процесът на взаимно обучение между дизайнери и изпълнители е изключително важен. – За да има реални проекти, трябва да има много добра комуникация с изградено доверие.


Арх. Анна Неврокопска също често работи с изпълнителите на проектите си. Тя вече се е убедила, че с течение на времето и с практиката комуникацията между двете страни до такава степен се изработва, че се превръща в инстинкт. И при такива отношения често се случва изпълнителят да доразвие идеите на дизайнера.
Ролята на „бонус дизайнери” често поемат мебелистите от Хамефа, споделя инж. Галина Гергинова. – Стремим се да покажем най-доброто от дизайнера и най-доброто от мебелиста. Архитектите мислят глобално, но производителите в детайли. Затова се стремим да се изчистят грешките още в началото. – казва тя.
За да не стигат до клиента – допълва Стефан Сивев. Фирмата, която представлява, работи с конкретни дизайнери и той твърди, че са се сработили добре. Изчистваме заедно проблемите. – казва той и посочва, че най-често те са във ВиК и електро инсталациите, особено когато няма координация.
На моя екип любимата фраза е „Това няма как да стане” – с усмивка казва Сивев, с което предизвика и въпрос от публиката „Как фирмата възпитава майсторите си”. Въпросът бе провокиран от лош опит в работата с изпълнители. „Ние не се месим в работата на дизайнерите, само даваме съвети”, казва Сивев.


Съвети винаги са нужни и според Хамефа. Собственикът на фабриката за мебели Валери Татарски и дизайнерът Галина Гергинова твърдят, че е трудно да се обяснят на интериорните дизайнери всички специфики за материала, а те са от изключителна важност за качествено изпълнения проект.
Подготовката за голям проект, реализиран в чужбина, трябва да стане стандарт за всички проекти и в България, смята Татарски след седемгодишен опит начело на компанията.
Добрата симбиоза между архитект, интериорен дизайнер и изпълнители е изключително важна, обобщи темата арх. Марин Бакалов, председател на Сдружение на архитектите-проектанти в защита на авторското право в архитектурата, който накратко представи законовите параметри за защита правата и продуктите на българските архитекти и интериорни дизайнери – казус, пред които са изправени в този момент от Хамефа, които реализират интериорен проект съвместно с външни дизайнери за чужд инвеститор.


С въпроса за бюджетирането участниците отвориха вратата и към следващото събитие от „Клуб на дизайнера”, когато ще говорим именно за ценообразуване на интериорния проект.
Когато клиентът няма определен бюджет, дизайнерът го ориентира – от санитарния минимум до лукс. Често бюджетът се изготвя съвместно с изпълнителите, защото количествената сметка не отговаря на реалния бюджет, който е необходим.
Повече за това как се образуват цените на интерорните проекти ще научим на 5 юни. Събитието е в Експо Баня София. Очакваме ви!