„Обществени пространства – Нощни заведения” бе първата за 2019 година дискусия от поредицата ежемесечни тематични събития – „Клуб на дизайнера”, организирани от Асоциацията на интериорните дизайнери в България.
На неутрален терен, в столичния Planet Club, един срещу друг застанаха двама топ дизайнери от различни поколения и с различни интериорни концепции на нощни заведения – Светослав Тодоров, основател на студио за дизайн и архитектура MODE, и Иван Александров – архитект и дизайнер, основател на Dada Project Studio. Разговора с тях води чаровната Василена Георгиева, която тъкмо в този ден обяви новия си проект за необичайни творчески, интериорни и декоративни решения – Вход В. Пожелаваме й успех!
Светослав Тодоров и Иван Александров не се нуждаят от специално представяне на публиката на „Клуб на дизайнера”. Те са не просто познати имена за тези, които се интересуват от интериорен дизайн, техните интериори са отличими и са тяхна марка. А на тези, които са извън бранша, говорят имената Mascara, “Червило”, NightFlight, PM:, SOFIA LIVE CLUB и Dada Cultural Bar.
Какво е общото и какво различното между тях? – Всички те са обществени пространства за забавление и социални контакти, но с различна музика, различен интериор, различни хора, които ги посещават. „Един клуб е такъв, какъвто имидж търси”, казва Светослав Тодоров.
Обществените пространства трябва да отговарят на по-широко отворено ветрило хора. И все пак в едно заведение има един общ знаменател – музиката. Тя в голяма степен определя типа заведение и съответно типа посетители, коментира Иван Александров. Това, според него, често води до един вид персонализация на клуба – едни и същи хора със сходни интереси го посещават и създават общоност. Такива клубове раждат концепции. Такива клубове често са малки квартални нощни заведения с много изкуство в тях. Типичен пример е Dada Cultural Bar.
Изкуството в дизайна започва да става доминанта. Колкото повече индивидуални решения има в един интериор, толкова по- конвертируем е той, казва Иван Александров. Негов любим нощен клуб в Лондон е „606”, който не е обновяван от 40 години. И в това е качеството, категоричен е той. Клиентите искат да останат с усещането за история.
Всяко заведение е много специфично като публика и като концепция и за всяко важи различна категоризация. Светослав Тодоров категоризира нощния клуб като място, което е почти на сто процента заето през малките часове на денонощието. В нощните клубове той отличава комерсиалната страна и дава като не добър пример емблематичния клуб Ялта, който е единственият оцелял клуб от първите модерни нощни заведения в София, но който в последните години „живее от парти на парти”.
Докато за Иван Александров тенденцията е нискобюджетни малки клубов, то за Светльо Тодоров основната тенденция в нощните клубове е ентъртеймънтът. Клубовете започват да приличат на някогашните вариетета с програма, сцена и т.н.
Но двамата са категорични, че концепцията е определяща за интериора. А концепцията се задава от инвеститора.
За да е успешно едно нощно заведение, инвеститорът трябва да е изключителен професионалист. Инвеститорът носи енергията, първия заряд. Добрият клуб е добрият бранд, казва Тодоров.
През 2014 г. Mode Studio печели Popular Choice Winner от наградите Architizer A+ Awards в раздел “Нощен клуб” за проекта на интериор на софийския Night Flight, а 2016 г. му носи поредното отличие в конкурса Restaurant and Bar Design Awards за интериора на клуб Flash в Банско като най-добър нощен бар в света.
„Един инвеститор ми каза: Твоята работа е да вкараш хората в клуба. Работата на мениджмънта е да накара хората да останат”, споделя Светослав Тодоров.
Хубаво е инвеститорът да се довери изцяло на дизайнера, допълва Александров. Дизайнерът говори за така наречения тотален дизайн – когато инвеститорът дава изцяло права на интериорния дизайнер да се реализира. Това си личи в SOFIA LIVE CLUB, допълва той. За емблематичния столичен клуб, който е отличен като най-добър клуб за жива музика през 2010 година, Dada Project Studio избира изчистен дизайн – като цвят и форми, за да не разсейва посетителите като ги кара да разглеждат детайли, а да ги предразположи да се наслаждават на музиката.
Новите технологии в интериора са нож с две остриета.
Ако технологията влезе брутално в нощните заведения, човешкият фактор ще избледнее, казва Иван Александров.
Според Светослав Тодоров много дизайнери, които са творчески безсилни, разчитат именно на новите технологии. Това обаче крие рискове – можеш да дадеш много пари за нещо, което няма да донесе желания ефект, смята дизайнерът. Студиото му работи със световни брандове в озвучаването и акустиката и се прдържа към световните тенденции. Използването на нови технологии не трябва да е самоцел, предупреждава той. Според дизайнерът, който има богат опит и в чужбина, България е далеч от добрите инвестиционни проекти. Бюджетът за един клуб у нас не отговаря на европейските. Инвеститорите не купуват брандове.
Какъв бюджет е нужен за едно добро нощно заведение? Отговорът и на двамата: 1000 – 1500 евро на кв. метър. Но… това е твърде висока сума за България. Заведение от порядъка на милион евро няма как да има у нас, коментира Светльо Тодоров и обяснява, че българският инвеститор предпочита да не работи с брандове, защото в тъмната част малко неща се виждат.
С нов проект, който се очаква да бъде реализиран до две години у нас, Иван Александров опроверга това становище. Дизайнерът консултира обект, проектиран в Англия, в който ще има нощен клуб, брандиран над 90%.
Иван Александров съобщи още, че подготвя нов проект, съвместно с италианския си колега Франческо Лукезе – световно известният дизайнер, вече известен у нас с характерния си авторски почерк във фоайето пред кинозалите на софийския City Center.
Влияе ли интериорът върху културата на потребителите му? Да. – категорични са и двамата дизайнери – Светослав Тодоров и Иван Александров.
Благодарим им, че приеха поканата да бъдат в „Клуб на дизайнера”!